Lagkagehuset AS | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Lagkagehuset A/S er en virksomhed som producerer brød i Danmark. Virksomheden producerer brød, kager samt sandwich til en høj pris i forhold til konkurrenter. Lagkagehuset hører under den traditionelle bager- og konditorbranche.

Denne branche har været truet af discountkæder samt servicestationer og derfor kan disse kæder betragtes som konkurrenter til branchen.

Historien bag Lagkagehuset startede med at man i 2008 fusionerede 2 bagerier der havde en vision om at ændre på oplevelsen af brød.

FSN Capital styrker økonomien og ledelsen ved at indskyde kapital og heraf eje 2/3 af virksomheden. Resten er ejet af de oprindelige ejere Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk som tilsammen ejere cirka 1/3.

4 år senere blev den administrerende direktør Peter Bruun ansat for at styrke organisationen. Virksomheden har hovedsæde i København og består af 35 butikker i 2015.

Indholdsfortegnelse
Lagkagehuset
Omverdensforhold:
Brancheanalyse af Lagkagehuset
Konkurrencestrategi og vækststrategi
- Mission:
- Vision:

Uddrag
Samfundsøkonomiske forhold har stor betydning for selve branchen men også generelt for virksomheden. I 2007-2009 havde vi finanskrisen som ramte danske virksomhederne hårdt.

Den traditionelle bager- konditorbranche blev også ramt hårdt hvis man kigger på antallet af butikker som er faldet markant siden 2007. i 2007 var der 976 butikker i denne branche og faldt til 836 i udkanten af finanskrisen i 2010.

Hvis man kigger på selve virksomheden Lagkagehuset så blev de også ramt hvilket man kan se i deres omsætning/resultat af primær drift.

Omsætningen faldt fra 16.897 (1.000kr.) til 8.179 (1.000kr.) hvilket skabte store problemer for virksomheden på dette tidspunkt, og som medførte til flere bagerilukninger.

Lagkagehuset går meget ind for et bæredygtigt miljø og stræber efter et bedre miljø. Det ser man både i deres spildprocent, men også i deres genbrug af produkter.

Deres spildprocent ligger på 13,5%, og virksomhedens administrerende direktør har også sat mål til en lavere spildprocent: ”Spildprocenten er 13,5% i gennemsnittet, og måler er, at spildet på kager skal være lavere end på brød”- Peter Bruun.

Dette skaber en større lyst for kunderne til et køb hos butikkerne eftersom pengene går også til bæredygtighed som vi ser, er et problem globalt.

Bager- og konditorbranchen bliver i dag præget kulturelle forhold, af det der kaldes ”to-go”. Mange danskere foretrækker ”takeaway” og ”to-go” hvilket er på mode i dag.

Hvis man går lidt mere ind i selve virksomheden, så er den også præget af at gå fra en bager til en café som mange også hellere foretrækker.

Her ser man flere dansker som er villig til at give 50 for en sandwich og en kop kaffe og nyde den i caféen, hvilket også er en god idé for Lagkagehuset eftersom man føler sig mere luksus i en café end i en bager.

Vi ser også mange danskere heller vil spise sundt i dag, hvilket en café har. Her går man op i en sund sandwich med en sund frugtsmoothie hvilket jo også er på mode.

Når man kigger overordnede på dette kan man konkludere at det vil være en god idé at skifte fra bager til café, men stadig indeholde elementer fra en bager. Lagkagehuset er foran i denne situation.

De har fordelt det således at de har boller og rugbrød om morgenen og sandwichs om eftermiddag hvilket er med til at skabe et bredere sortiment og målgruppe.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu