Lagkagehuset AS | Afsætning

Indledning
Lagkagehuset A/S er en virksomhed som producerer brød i Danmark. Virksomheden producerer brød, kager samt sandwich til en høj pris i forhold til konkurrenter.

Lagkagehuset hører under den traditionelle bager- og konditorbranche. Denne branche har været truet af discountkæder samt servicestationer og derfor kan disse kæder betragtes som konkurrenter til branchen.

Historien bag Lagkagehuset startede med at man i 2008 fusionerede 2 bagerier der havde en vision om at ændre på oplevelsen af brød.

FSN Capital styrker økonomien og ledelsen ved at indskyde kapital og heraf eje 2/3 af virksomheden.

Resten er ejet af de oprindelige ejere Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk som tilsammen ejere cirka 1/3. 4 år senere blev den administrerende direktør Peter Bruun ansat for at styrke organisationen. Virksomheden har hovedsæde i København og består af 35 butikker i 2015.

Indholdsfortegnelse
Omverdensforhold:
- Kunder
- Miljø

Brancheanalyse af Lagkagehuset
Porters five forces
- Konkurrence - mellem virksomheder i branchen
- Trusler - fra nye indtrængere
- Trusler - fra substituerende produkter
- Forhandlings- styrke - fra kunderne
- Forhandlings- styrke - fra leverandørerne

Konkurrencestrategi og vækststrategi
Mission:
Vision:
- Interne forhold
- Eksterne forhold

Uddrag
Lagkagehusets kunder er mennesketyper som leder efter den perfekte kvalitet med en god oplevelse, men derimod til en høj pris hvilket går i hånd med hinanden.

Prisen på produkterne er meget høje hvilket også hører under svage sider i SWOT-opstillingen. Lagkagehuset har mellem 500.000-700.000 kunder om året, hvor det er meget forskelligt hvilke kunder der gentager købet og hvornår de eventuel gentager det.

Den gode oplevelse er med til at skabe et luksusmoment for kunden. For at være mere præcis er virksomhedens kunder mennesker med en høj indkomst eftersom priserne er høje.

Det vil derimod ikke sige at mennesker med en lavere indkomst ikke er velkommen i lagkagehuset, det vil bare give mere mening at kunder med en lavere indkomst søger mod discountkæder.

Virksomhedens kunder er mennesker med plads i livet, hvor man lever luksus og er præget af den perfekte livsstil. Dette er også hvad Lagkagehuset søger.

Konkurrencen på markedet er stor, og der mange konkurrenter som man konkurrerer mod. Lagkagehusets største konkurrent er i denne sammenhæng ”Emmerys”.

Dette er fordi at begge virksomheder har 20+ butikker hvor begge også har fokus på Sjælland, København.

Derimod er Lagkagehuset også landsdækkende hvor de derfor konkurrere mod ”KonditorBager” og ”GuldBageren” eftersom de også er landsdækkende med mange butikker.

Når man kigger overordnede på selve bager- og konditorbranchen er den så stor i København at alle kæmper mod hinanden.

I København findes både; KonditorBager, GuldBageren, Lagkagehuset, Emmerys, Meyers Bageri, Reinh van Hauen og selvfølgelige de resterende diverse som til sammen har 500 butikker landsdækkende.

Dette viser bare hvor stor konkurrencen er i det lille København hvor der findes 50+ bagerier. Peter Bruun fortæller at Lagkagehuset rammer bredere i Jylland hvilket derfor er en god idé hvis koncentrationen fra Lagkagehuset er i Jylland i stedet for Sjælland.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu