Lagkagehuset AS | Afsætning Case | 10 i Karakter

Indledning
Lagkagehuset A/S er en virksomhed som producerer brød i Danmark. Virksomheden producerer brød, kager samt sandwich til en høj pris i forhold til konkurrenter.

Lagkagehuset hører under den traditionelle bager- og konditorbranche. Denne branche har været truet af discountkæder samt servicestationer og derfor kan disse kæder betragtes som konkurrenter til branchen.

Historien bag Lagkagehuset startede med at man i 2008 fusionerede 2 bagerier der havde en vision om at ændre på oplevelsen af brød.

FSN Capital styrker økonomien og ledelsen ved at indskyde kapital og heraf eje 2/3 af virksomheden.

Resten er ejet af de oprindelige ejere Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk som tilsammen ejere cirka 1/3. 4 år senere blev den administrerende direktør Peter Bruun ansat for at styrke organisationen.

Indholdsfortegnelse
Lagkagehuset
Omverdensforhold:
Brancheanalyse af Lagkagehuset
- Porters five forces
- Konkurrence - mellem virksomheder i branchen
- Trusler - fra nye indtrængere
- Trusler - fra substituerende produkter
- Forhandlings- styrke - fra kunderne
- Forhandlings- styrke - fra leverandørerne
Konkurrencestrategi og vækststrategi
- Mission:
- Vision:

Uddrag
Der er som sagt tidligere en del konkurrenter på markedet, hvor selve branchen er truet af supermarkeder. Alle butikker truer hinanden og grunden til dette er at der findes så mange bager- og konditorbutikker i Danmark.

Derfor er chancen for at nå en meget god indtjening svær og kan svinge fra dag til dag efter hvordan kunderne føler sig godt tilpas eftersom de har et kæmpe udvalg at vælge imellem.

Lagkagehusets konkurrenters størrelse er meget stor i forvejen og det ville være svært at kunne overhale konkurrenter da produkterne er generelt meget ens.

GuldBageren som er meget landsdækkende, er klart markedslederen på markedet hvor KonditorBager er markedsudfordrer med næsten ligeså mange butikker samt landsdækkende.

Herefter kommer både Lagkagehuset og Emmerys som markedsfølger. Til sidst ligger Meyers Bageri og Reinh van Hauen som markedsniche.

Lagkagehuset har mål om at åbne nye butikker hvilket vil sige deres indtjening er god og samtidig kan Lagkagehuset blive markedsudfordrer hvis virksomheden kan tiltrænge kunderne.

---

Truslen er ikke særlig stor eftersom at der ikke findes mange alternativer for morgenmad som kan slå bagerbrød. Noget som udgør en lille del af truslen, er alternativer som cornflakes.

Hvis man kigger på målgruppen inden for behovet for både cornflakes og bageriprodukter, så er det tydeligt at små børn foretrækker cornflakes eller chokopops i stedet for franskbrød som voksne vil foretrække.

Her er målgruppen for bagerimestre klart; voksne som har et højt rådighedsbeløb, men dette kommer selvfølgelig også an på prisen på butikkens produkter.

Der ingen skifteomkostninger hvis man vælger at droppe det mere luksus morgenmad som fransk for noget cornflakes hvilket også fylder en lille del af truslen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu