Lagkagehuset AS | Afsætning | 10 i karakter

Indledning
Lagkagehuset A/S er en virksomhed som producerer brød i Danmark. Virksomheden producerer brød, kager samt sandwich til en høj pris i forhold til konkurrenter.

Lagkagehuset hører under den traditionelle bager- og konditorbranche. Denne branche har været truet af discountkæder samt servicestationer og derfor kan disse kæder betragtes som konkurrenter til branchen.

Historien bag Lagkagehuset startede med at man i 2008 fusionerede 2 bagerier der havde en vision om at ændre på oplevelsen af brød. FSN Capital styrker økonomien og ledelsen ved at indskyde kapital og heraf eje 2/3 af virksomheden.

Resten er ejet af de oprindelige ejere Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk som tilsammen ejere cirka 1/3. 4 år senere blev den administrerende direktør Peter Bruun ansat for at styrke organisationen. Virksomheden har hovedsæde i København og består af 35 butikker i 2015.

Indholdsfortegnelse
Lagkagehuset
Omverdensforhold:
Brancheanalyse af Lagkagehuset
- Porters five forces
- Konkurrence - mellem virksomheder i branchen
- Trusler - fra nye indtrængere
- Trusler - fra substituerende produkter
- Forhandlings- styrke - fra kunderne
- Forhandlings- styrke - fra leverandørerne
Konkurrencestrategi og vækststrategi
- Mission:
- Vision:

Uddrag
Bager- og konditorbranchen bliver i dag præget kulturelle forhold, af det der kaldes ”to-go”. Mange danskere foretrækker ”takeaway” og ”to-go” hvilket er på mode i dag.

Hvis man går lidt mere ind i selve virksomheden, så er den også præget af at gå fra en bager til en café som mange også hellere foretrækker.

Her ser man flere dansker som er villig til at give 50 for en sandwich og en kop kaffe og nyde den i caféen, hvilket også er en god idé for Lagkagehuset eftersom man føler sig mere luksus i en café end i en bager.

Vi ser også mange danskere heller vil spise sundt i dag, hvilket en café har. Her går man op i en sund sandwich med en sund frugtsmoothie hvilket jo også er på mode.

Når man kigger overordnede på dette kan man konkludere at det vil være en god idé at skifte fra bager til café, men stadig indeholde elementer fra en bager. Lagkagehuset er foran i denne situation.

De har fordelt det således at de har boller og rugbrød om morgenen og sandwichs om eftermiddag hvilket er med til at skabe et bredere sortiment og målgruppe.

---

Der er som sagt tidligere en del konkurrenter på markedet, hvor selve branchen er truet af supermarkeder. Alle butikker truer hinanden og grunden til dette er at der findes så mange bager- og konditorbutikker i Danmark.

Derfor er chancen for at nå en meget god indtjening svær og kan svinge fra dag til dag efter hvordan kunderne føler sig godt tilpas eftersom de har et kæmpe udvalg at vælge imellem.

Lagkagehusets konkurrenters størrelse er meget stor i forvejen og det ville være svært at kunne overhale konkurrenter da produkterne er generelt meget ens.

GuldBageren som er meget landsdækkende, er klart markedslederen på markedet hvor KonditorBager er markedsudfordrer med næsten ligeså mange butikker samt landsdækkende.

Herefter kommer både Lagkagehuset og Emmerys som markedsfølger. Til sidst ligger Meyers Bageri og Reinh van Hauen som markedsniche.

Lagkagehuset har mål om at åbne nye butikker hvilket vil sige deres indtjening er god og samtidig kan Lagkagehuset blive markedsudfordrer hvis virksomheden kan tiltrænge kunderne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu