Lagkagehuset | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomhedens forretningsmodel: 3
Resultat fra analysen: 4
Kritiske succesfaktorer: 4
Udfordringer: 5
Løsningsforslag: 5
Metode: 10
Kildeliste: 11
Bilag: 12
Regnskabsanalyse: 12
Omverdensmodellen: 16
Købsadfærdsanalyse: 20
Værdikædeanalyse: 21
SWOT: 23
Porters 5 forces: 24

Uddrag
Vi har i denne analyse taget brug af flere forskellige analyser, for at kunne analysere lagkagehuset som virksomhed. Vi har bla. Brugt regnskabsanalyse til at se på virksomhedens økonomiske situation sidste år.

Udover det har vi opstillet en forretningsmodel for virksomheden, for at kunne få et bedre indblik i hvordan virksomheden er opbygget og hvilke faktorer der er med til at få virksomheden til at køre.

Vi har også lavet en porters 5 forces analyse, for at analysere konkurrencesituationen i branchen. Der er 5 dele i den her model og de er alle med til at påvirke hvordan konkurrencen er på et marked.

Så har vi også lavet en SWOT-analyse, som er med til at belyse hvilke interne og eksterne elementer, der er med til at forme virksomhedens rammer.

Der er både nogle ting som er gode for virksomheden, samt nogle ting, som virksomheden enten selv kan blive bedre til, eller trusler udefra.

Vi har på samme tid lavet en købsadfærdsanalyse ved hjælp af SOR- modellen. Den er med til at analysere forbrugerens adfærd i forbindelse med et køb

og hvordan virksomheder prøver at påvirke forbrugerne mest muligt til at købe deres produkter. I omverdensmodellen har vi analyseret hvilke faktorer i omverdenen der påvirker virksomhedens salg

både afhængigt og uafhængigt. Ved at gøre dette, giver det et bedre indblik i hvordan virksomheden skal tilpasse sig omverdenen bedst muligt

---

Med Lagkagehusets åbning af 3 nye butikker i New York, med en af dem med beliggenhed på Manhattan, en af New Yorks travleste gader, hvor flere millioner mennesker går på gaden hver eneste dag.

Dette giver anledning til flere forskellige udfordringer. En udfordring navnet og ”Lagkagehuset” ikke lige så klingende på dansk som på engelsk.

Dette er dog løst med navnet ”Ole & Steen” navnet på de to forpagtere, som dog solgte de sidste af deres aktier i 2017.

Dette er ikke det største problem Lagkagehuset kan støde ind i. Med deres utroligt gode placering, har de også måtte betale prisen efter dette, og kommer til at betale en utroligt høj husleje hver eneste måned for der gode placering.

Dermed kræver det at der bliver solgt store mængder af bagværk, hver eneste dag, før det kan betale sig at holde butikken kørende på så travl og dyr en gade og område.

For at Lagkagehuset ikke støder på dette problem, kan der gøre en række af forskellige ting. Et forslag ville være at man sænker prisen på bagværket, sådan det bliver mere attraktivt

for den forbi passerende at gå ind og købe et stykke dansk bagværk. Udover, kan man som lave ugentlige eller daglige tilbud, som giver den forbipasserende lyst til at købe det.

På den måde kan man få sig et stort og bredt kundesegment. På den måde kan man sikre sig der kommer flere kunder ind, og man får skabt en stor kundeloyalitet.

Derefter kan man så hæve prisen igen når man er blevet mere etablerer og mere anerkendt, for sit bagværk og som brand.

Dette vil sikre at man som virksomhed, men en central og dyr billigenhed bruger alt sin indtjening på at betale husleje af. Hvis de sænker prisen, vil det give flere kunde ind.

Man vil dog ikke have den samme avance på de solgte produkter, men mængder man sælger, komplimentere for den lavere avance, sådan det i sidste ende kan betale sig at have den dyre beliggenhed.

Der forløber sig også risici og konsekvenser ved at gøre brug af denne metode. Dette kan tyde på man har et lavt kvalitetsprodukt. Da vi ved flere og flere bliver mere kvalitetsbevidste

kan det signal også være et farligt signal at sende. De folk forbinder pris og kvalitet. Den konsekvens, må man så tage med hvis man gerne vil etableres på en af New Yorks travleste gader.

---

Lagkagehusets mangle på unger mennesker er stor. De fleste forsvinder ud på de videregående uddannelser og kommer ikke tilbage igen, da de fleste ser dem som et midlertidigt job i 1-2 hvor de bare skal tjene nogen penge.

Hvis Lagkagehuset skal have de unge til at blive, skal de kunne uddanne de unge i deres egen virksomhed, for de unge er fremtiden i de fleste virksomheder, da tankegangen er en anden og mentaliteten er en anden.

Det er set ved flere forskellige virksomheder at de har succes med at uddanne de unge i deres egen virksomhed, b.la. Shipping virksomheder og McDonald’s hvor det også er muligt at uddanne sig.

Det vil koste Lagkagehuset, en del at starte et mindre uddannelsessystem op i deres egen virksomhed.

De her kapaciteten til det og er ressourcestærke på mange punkter. Så hvis de vil satse på de unge, bliver de nødt til at bruge penge på det.

Konsekvensen ved det, vil være at de unge ikke benytter sig af den mulighed de bliver stillet og man som virksomhed mister utroligt mange af sine ressourcer og penge på et projekt som ikke holdte.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu