Lagkagehuset | Analyse | 12 i karakter

Indledning
brød, kager samt sandwich til en høj pris i forhold til konkurrenter. Lagkagehuset hører under den traditionelle bager- og konditorbranche.

Denne branche har været truet af discountkæder samt servicestationer og derfor kan disse kæder betragtes som konkurrenter til branchen.

Historien bag Lagkagehuset startede med at man i 2008 fusionerede 2 bagerier der havde en vision om at ændre på oplevelsen af brød.

FSN Capital styrker økonomien og ledelsen ved at indskyde kapital og heraf eje 2/3 af virksomheden. Resten er ejet af de oprindelige ejere Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk som tilsammen ejere cirka 1/3.

4 år senere blev den administrerende direktør Peter Bruun ansat for at styrke organisationen. Virksomheden har hovedsæde i København og består af 35 butikker i 2015.

Virksomheden producerer selv brødet og sælger det direkte videre til kunder hvilket vil sige at dette er B2C (business to consumer), men virksomheden sælger deres varer til supermarkedet som vil sige der er B2B (business to business).

Lagekagehuset er både en produktionsvirksomhed, eftersom de producerer brødet selv, men også en handelsvirksomhed eftersom de sælger det direkte til kunder via deres 35 butikker rund omkring i Danmark.

I 2011 havde de et årets resultat på 12.783 mod 10.270 i 2012 og 13.558 i 2013. Lagkagehuset gik i 2011 ud med 246 ansatte hvor de i 2013 gik ud med en del mere, nemlig 436 ansatte.

Virksomhedens målgruppe er for det meste kunder som vil give lidt mere, men for bedre kvalitetsprodukter. Målgruppen er for det meste kunder med en god indkomst da man giver lidt flere penge end en handel i et supermarked.

Indholdsfortegnelse
Lagkagehuset
Omverdensforhold:
Brancheanalyse af Lagkagehuset
Konkurrencestrategi og vækststrategi
- Mission:
-Vision:

Uddrag
Lagkagehuset går meget ind for et bæredygtigt miljø og stræber efter et bedre miljø. Det ser man både i deres spildprocent, men også i deres genbrug af produkter.

Deres spildprocent ligger på 13,5%, og virksomhedens administrerende direktør har også sat mål til en lavere spildprocent:

”Spildprocenten er 13,5% i gennemsnittet, og måler er, at spildet på kager skal være lavere end på brød”- Peter Bruun. Dette skaber en større lyst for kunderne til et køb hos butikkerne eftersom pengene går også til bæredygtighed som vi ser, er et problem globalt.

Bager- og konditorbranchen bliver i dag præget kulturelle forhold, af det der kaldes ”to-go”. Mange danskere foretrækker ”takeaway” og ”to-go” hvilket er på mode i dag.

Hvis man går lidt mere ind i selve virksomheden, så er den også præget af at gå fra en bager til en café som mange også hellere foretrækker.

Her ser man flere dansker som er villig til at give 50 for en sandwich og en kop kaffe og nyde den i caféen, hvilket også er en god idé for Lagkagehuset eftersom man føler sig mere luksus i en café end i en bager.

Vi ser også mange danskere heller vil spise sundt i dag, hvilket en café har. Her går man op i en sund sandwich med en sund frugtsmoothie hvilket jo også er på mode.

Når man kigger overordnede på dette kan man konkludere at det vil være en god idé at skifte fra bager til café, men stadig indeholde elementer fra en bager. Lagkagehuset er foran i denne situation.

De har fordelt det således at de har boller og rugbrød om morgenen og sandwichs om eftermiddag hvilket er med til at skabe et bredere sortiment og målgruppe.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu