Lagkagehuset | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Lagkagehuset
Omverdensforhold:
Brancheanalyse af Lagkagehuset
Konkurrencestrategi og vækststrategi
- Mission:
- Vision:

Uddrag
Lagkagehuset A/S er en virksomhed som producerer brød i Danmark. Virksomheden producerer brød, kager samt sandwich til en høj pris i forhold til konkurrenter.

Lagkagehuset hører under den traditionelle bager- og konditorbranche. Denne branche har været truet af discountkæder samt servicestationer og derfor kan disse kæder betragtes som konkurrenter til branchen.

Historien bag Lagkagehuset startede med at man i 2008 fusionerede 2 bagerier der havde en vision om at ændre på oplevelsen af brød.

FSN Capital styrker økonomien og ledelsen ved at indskyde kapital og heraf eje 2/3 af virksomheden.

Resten er ejet af de oprindelige ejere Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk som tilsammen ejere cirka 1/3. 4 år senere blev den administrerende direktør Peter Bruun ansat for at styrke organisationen.

Virksomheden har hovedsæde i København og består af 35 butikker i 2015. Virksomheden producerer selv brødet og sælger det direkte videre til kunder hvilket vil sige at dette er B2C (business to consumer)

men virksomheden sælger deres varer til supermarkedet som vil sige der er B2B (business to business). Lagekagehuset er både en produktionsvirksomhed

eftersom de producerer brødet selv, men også en handelsvirksomhed eftersom de sælger det direkte til kunder via deres 35 butikker rund omkring i Danmark.

I 2011 havde de et årets resultat på 12.783 mod 10.270 i 2012 og 13.558 i 2013. Lagkagehuset gik i 2011 ud med 246 ansatte hvor de i 2013 gik ud med en del mere, nemlig 436 ansatte.

Virksomhedens målgruppe er for det meste kunder som vil give lidt mere, men for bedre kvalitetsprodukter.

Målgruppen er for det meste kunder med en god indkomst da man giver lidt flere penge end en handel i et supermarked.

---

Der er som sagt tidligere en del konkurrenter på markedet, hvor selve branchen er truet af supermarkeder.

Alle butikker truer hinanden og grunden til dette er at der findes så mange bager- og konditorbutikker i Danmark.

Derfor er chancen for at nå en meget god indtjening svær og kan svinge fra dag til dag efter hvordan kunderne føler sig godt tilpas eftersom de har et kæmpe udvalg at vælge imellem.

Lagkagehusets konkurrenters størrelse er meget stor i forvejen og det ville være svært at kunne overhale konkurrenter da produkterne er generelt meget ens.

GuldBageren som er meget landsdækkende, er klart markedslederen på markedet hvor KonditorBager er markedsudfordrer med næsten ligeså mange butikker samt landsdækkende.

Herefter kommer både Lagkagehuset og Emmerys som markedsfølger. Til sidst ligger Meyers Bageri og Reinh van Hauen som markedsniche.

Lagkagehuset har mål om at åbne nye butikker hvilket vil sige deres indtjening er god og samtidig kan Lagkagehuset blive markedsudfordrer hvis virksomheden kan tiltrænge kunderne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu