Lagkagehuset afsætning | 10 i karakter

Indledning
Lagkagehuset er en dansk produktionsvirksomhed, der tilbyder den gode historie, og ønsker at bygge en kæde af højkvalitet bagerier med en cafe stemning, som tager udgangspunkt i den traditionelle håndværk. Lagkagehuset har hovedsæde i København og består i 2015 af 35 butikker i de større byer i Danmark.

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser kort virksomheden Lagekagehuset.
2. Analyser Lagkagehuset omverdens forhold
3. Analyser købsadfærden for konsumenterne, der handler hos Lagkagehuset.
4. Diskuter Lagkagehuset Konkurrencestrategi og Vækststrategi.

Uddrag
Købemotiv:
Købemotivet er måden, hvorpå vi vælger at dække et bestemt behov. Der er 2 forskellige købemotiver, som er Det funktionelle købemotiv, eller de sociale købemotiver. For de unge som køber hos Lagkagehuset, er det de sociale købemotiver, hvor konsumenten vælger mærket primært med følelserne og under påvirkning fra andre. Ofte er følelserne for og i forbindelse med købet af et produkt, og er stærkt påvirket af forbrugernes omgangskreds. Der findes 4 sociale købemotiver som er Snob-, Bandwagon-, Veble-, og Thrifty motivet. For de unge som handler i Lagkagehuset, er det det veblemotivet, som er de konsumenter der vælger de dyreste mærker. Den høje pris signalere kvalitet, som er det som de går efter. En af grundene til, at de vælger at købe de dyre mærker, er fordi disse er eller kan være en ide til en højere social klasse.

Rådighedsbeløb:
Rådighedsbeløbet er det, man har tilbage til forbrug, når man har betalt skat, faste udgifter, og sparet op. Mange unge har ikke ligeså stor indkomst som de vokse har, men har som regel et relativt stort rådighedsbeløb. Dette skyldes at de unge sjældent sparer op og har få faste udgifter. Dette er derfor positivt for Lagkagehuset, da de unge har flere penge til at købe kvalitetsvarer hos virksomheder som fx Lagkagehuset. En stor fast omkostning for mange ældre og familier, er udgifter til boliglån. Når renten stiger eller falder, følger rådighedsbeløbet med for personer med rentetilpasningslån. Dette kan derfor påvirke Lagkagehuset negativt, da mange af disse borgere køber hos Lagkagehuset.

Købstyper:
Købstyper er en opdeling af en forbrugers købssituationer i typer med forskellige kriterier. De forskellige købstyper er Impulskøb, Vanekøb, og Overvejelseskøb. De unge har et meget impulskøb, da de unge køber meget pludseligt og impulsivt. En stor del af Lagkagehusets konsumenter køber enten hverdag, hvor andre kommer til eller i weekenden eller ved festlige lejligheder. Ved de ældre, er det tit et vanekøb, da de køber der regelmæssigt. De har derudover også en højere disponible indkomst, hvilket gør at de har råd til at komme der dagligt eller tit.

Købsadfærdstyper:
De fire købsadfærdstyper er: kompleks købsadfærd, dissonansreducerende købsadfærd, variationssøgende adfærd, rutinemæssig adfærd. Mange af de konsumenter Lagkagehuset har, er konsumenter med komplekse købsadfærd, hvilket vil sige, at konsumenten udviser en høj involvering og oplever store forskelle mellem de enkle mærker, hvilket vil se, at køb adfærden vil være kompleks. Købet er et overvejelseskøb. Den komplekse købsadfærd har derudover også ofte betydning for købets udfald, hvis andre har anbefalet Lagkagehuset

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu