Indholdsfortegnelse
Læsø Salt eksportmotiver og eksportberedskab 3
Læsø Salts eksportmotiver 3
Læsø Salts eksportberedskab 3
Læsø Salt internationaliseringsmodel 3
Læsø Salts markedsudvælgelse 4
Læsø Salt markedsudvælgelsesmetoder 4
Hvilke informationer bør Læsø Salt indsamle ift. eksportmarked? 4
Læsø Salts internationale målgruppe 5
Hvem er Læsø Salts målgruppe på det internationale marked? 5
Det internationale marketingmix 5
Produkt 5
Produktstrategi 5
Mærkestrategi 5
Fordele og ulemper ved valgte strategi 5
Pris 5
Overvejelser i forbindelse med fastsættelse af prisen på produkterne internationalt 5
Standardiseret eller tilpasset prisstrategi 6
Minimering af priseskalering 6
Kunne Bundling være en mulighed for Læsø Salt? 6
Place 6
Distributionsstrategi 6
Promotion 6
Hvilke overvejelser bør Læsø Salt gøre sig med valg af promotion på de forskellige markeder? 6
Udvalg af marked Læsø Salt ikke er til stede på: USA 6
Reklameaktiviteter 6
Promotion-aktiviteter 6
Sponsorering 7
Online eller direct marketing 7
Problemidentifikation og handlingsforslag i et strategisk perspektiv 7
Læsø Salts største udfordring i et internationalt perspektiv 7
Handlingsforslag til Læsø Salt 7
Kildeliste 8

Uddrag
Læsø Salts eksportmotiver
Læsø Salt er en lille dansk virksomhed, som blev etableret i Læsø kommune.

Læsø Salt producerer madlavningssalt i høj kvalitet, og er automatisk derfor også i den mere eksklusive prishøjde.

Det bedste eksportmotiv for Læsø Salt vil være det proaktive vækstmotiv. For at virksomheden skal kunne overleve og blive ved med at producere luksuriøst salt, skal der ske vækst i virksomheden.

Et reaktivt eksportmotiv til Læsø Salt ville derimod være risikospredning, da deres virksomhed ikke er stabil nok, til at kunne handle på det danske marked, samt andre markeder.

Læsø Salt har et overskud på omkring 60.000 kroner, som ikke rækker til så meget, og dette er derfor også en grund til hvorfor virksomheden ikke er stabil nok.

Hvis Læsø Salt vælger at satse på sit eget hjemmemarked, Danmark som det eneste marked, spænder de automatisk ben for dem selv og deres egen vækst.

Ved brug af den proaktive eksportmodel, vil Læsø Salt kunne vende deres blik hen mod flere udenlandske markeder, de vil opleve en stigende efterspørgsel på eksportmarkedet.

Virksomheden vil også kunne mærke vækst ved at opnå højere priser på produkterne på udenlandske markeder.

---

Hvem er Læsø Salts målgruppe på det internationale marked?
Læsø Salt skal gå efter forbrugere, der går efter kvaliteten, samt ikke er genert for at bevæge sig ind på de eksklusive prisklasser.

Det samme gælder de virksomheder, Læsø Salt vælger at forhandle med. På denne måde skaber Læsø Salt en stabil etablering på det internationale marked.

Det internationale marketingmix
Læsø Salt bør fokusere mest på promotion samt distribution. Da deres priser er eksklusive og produkterne ikke kan ændres, er det bedst for virksomheden at have fokus på promotion og distribution i stedet.

Prisen på produkterne vil ifølge nogen, skulle ændres, grundet den er så eksklusiv, men i forhold til at kvaliteten er høj, er 170 kroner for salt en fin pris.

Virksomhedens fokus skal være på at distribuerer sine varer til det internationale marked, men samtidig skal Læsø Salt have fokus på at skabe en ny og opdagende markedsføringskampagne, så forbrugere og nye markeder får øje på dem.

---

Standardiseret eller tilpasset prisstrategi
Den bedste prisstrategi for Læsø Salt, vil være tilpasset prisstrategi. Men strategien kommer også meget an på hvilket marked virksomheden befinder sig på.

Minimering af priseskalering
Læsø Salt skal skille sig af med de mest avancekrævende kanaler, dette kan mindske priseskalering.

Virksomheden kan også forenkle distributionssystemet og herfra satse mere på onlinesalg. På denne måde kan de muligvis også skabe sig en større målgruppe, ved at ramme den gennem sociale medier og online salg.

Kunne Bundling være en mulighed for Læsø Salt?
Ja, bundling er en mulighed for Læsø Salt. Bundling kunne være en mulighed i etableringen på det nye marked, dette ville kunne skabe større interesse hos forbrugerne.

Dette kunne være at hvis forbrugeren køber et saltkar får de en træske med til saltkaret. På denne måde ville Læsø Salt kunne tilpasse sig goderne alt efter hvor meget/mange produkter forbrugeren vælger at købe.