Kronik – “Det kønsneutrale sprog løser intet”

Indledning
Kønsdebatten er en debat der har stået på længe. Piger leger med prinsesser, og når de bliver ældre står de i køkkenet. Drenge leger med biler, og når de bliver ældre er det dem der arbejder mest. Flere er begyndt at se verden med nye briller end netop med disse briller som viser stereotyperne.

Disse nye briller stiller skarpt på kønnet som en social konstruktion i stedet for som et resultat af kromosomer og hormoner. Flere lande, som bl.a. Sverige, Norge og England har endda valgt at indføre love og pædagogiske redskaber, som skal sikre kønsneutraliseringen i diverse insitutioner, så der ikke længere er noget der hedder “pige og -drengelegetøj.”

Flere mener at det er sproget der skaber vores virkelighed, og derfor også skaber vores køn. I artiklen “Det kønsneutrale sprog løser intet” (Politiken 23/3-2012) af Anna Diana Møller fra Politiken, bliver emnet omkring kønsneutralitet bragt op.

Hun mener ikke at sproghandlinger skaber vores køn, men derimod er et fysiologisk og naturgivet faktum, og at mænd og kvinder er forskellige både fysisk og psykisk, og det kan ikke laves om.

Uddrag
I artiklen “Det kønsneutrale sprog løser intet” forklarer Anna Diana Møller, hvordan køn ikke er en konstruktion i form af sproget, men blot er et biologisk faktum. Dette er en af hendes væsentligste pointer i sin artikel. “Jeg er født som en kvinde, og det skyldes ikke kun mine forældres valg af navn, legetøj eller dynebetræk, men er et fysiologisk og naturgivet faktum.” (linje 27-29).

Møller mener at sproget har en vis form for magt, i forhold til hvordan vi former vores opfattelse af virkeligheden - men netop med køn, mener hun ikke at det samme gælder. Møller mener ikke at sproget ændrer på det faktum at vi mennesker er født som et bestemt køn, og derfor ikke kan ændre på det - “(...) men når det gælder køn, bliver jeg aldrig en mand, lige meget hvor mange gange jeg kalder mig selv for hen, går i kønsneutralt farvet tøj (...) eller dropper bh’en.” (linje 25-27).

Hun starter sin artikel ud med at fortælle om diverse europæiske lande som har indført love og pædagogiske redskaber, som skal sikre kønsneutraliseringen i både børnehaver og skoler.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!