Købsadfærd på konsumentmarkedet | Noter

Indledning
Købsadfærd er kundens handlemåde i forbindelse med købet. Det er interessant for virksomheden at iagttage og analysere kundens købsadfærd for at få indblik i, hvornår og hvordan kunden kan påvirkes til at købe virksomhedens produkter.

Det er meget vigtigt at skelne mellem købsadfærd på konsumentmarkedet og producentmarkedet, da adfærden er meget forskellig på de to markeder

Uddrag
På konsumentmarkedet skelner man mellem tre købstyper. Ofte vil det være forskelligt fra forbruger til forbruger, hviken købstype der er tale om. Nogle mennesker vil købe en dyr ting som et overvejelseskøb, mens det for andre vil være et impulskøb.

Impulskøb Et impulskøb er udtryk for et pludselig og impulsiv handling.
Vanekøb Vanekøb er varer, der købes regelmæssigt. Når varen er brugt op, købes der – næsten pr. automatik – en ny vare.

Overvejelseskøb Et overvejelseskøb vil indebære en lang beslutningsproces med overvejelse er flere alternativer.

Der findes endvidere fire købsadfærdstyper. De fire købsadfærdstyper er opdelt efter, om produktet er interessant eller uinteressant for køberen.

Endvidere skelnes der mellem udvalgsvarer og dagligvarer. Udvalgsvarer er ofte dyrere varer, der købes relativt sjældent. Pga. den højere pris kræver det en vis involvering fra købers side.

Købet foregår typisk i en specialbutik. Dagligvarer er varer, der købes ofte uden større overvejelse. Dagligvarer købes som regel i dagligvarebutikker.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu