Købsadfærd på konsumentmarkedet | Noter

Indholdsfortegnelse
Kapitel 6 Købsadfærd på konsumentmarkedet
- Stimuli - de 4 p'er
- Omstændigheder i samfundet kan påvirke købsadfærden
- Organisme
- Respons
Behov
Købemotiver
- Funktionelle købemotiver
- Sociale købemotiver
Købstyper og købsadfærdstyper
- Impulskøb
- Vanekøb
- Overvejelseskøb
Køberoller
- Køberoller
- Forklaring
Beslutningsprocessen
1) Problemerkendelse
2) Søgning efter informationer
3) Vurdering
4) Købsbeslutning
5) Efterkøbsadfærd
Andre købsadfærdsbegreber
- Faser i livscyklus
- Forbrugsvaner

Uddrag
- Fysisk behov er behovet for mad, søvn, varme osv. - altså noget man er nødt til at have

- Behov for tryghed og sikkerheder at sikre der ingen farer/truslerer. Det kan både være at man har et job(løn), men det kan også være
at man har cykelhjelm, dørløse på osv. Bare at have tryghed i tilværelsen.

- Sociale behov er når man gerne vil bruge tid sammen med familie, venner og bekendte ved fx at tage på cafe, spille spil,
øl osv.

- Egobehov menneskets har brug for respekt og anerkendelse. Fx anerkendelse i forhold til en indsats. Det kan også være en rosende kommentar eller anerkendelse i form af nyt tøj eller en ny mobil

- Selvrealisering er ved at realisere sine drømme. Det kan være alt fra kursus og rejser til drømmestudiet og stiftelse af familie.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu