Klokken | Analyse | H.C. Andersen | 12 i Karakter

Indledning
I denne analyse af ”Klokken” af H.C. Andersen har jeg valgt at analysere personerne, genretræk, komposition, miljø & sprog og til sidst opsamle i en fortolkning.

Under personerne har jeg udvalgt kongesønnen samt den fattige dreng da de har den største relevans at analysere ift.

At de kan identificeres som hovedpersonerne. Under genretrækkene vil jeg komme ind på det eventyrlige miljø, talmagi samt modsætninger.

I analysedelen miljø og sprog vil jeg komme ind på hvordan H.C. Andersen har brugt sproget til at skabe det eventyrlige miljø i dette eventyr.

Slutningsvis har jeg opsamlet det hele i en fortolkning, hvor jeg forbinder eventyret med den litteraturhistoriske periode, kommer ind på modsætninger i eventyret samt kommer ind på læsestrategier der kan benyttes.

Indholdsfortegnelse
Den fattige dreng
Kongesønnen

Uddrag
Igennem eventyret kan det opfattes som læser at kongesønnen beskrives som viljestærk og som en reflekteret hovedperson. Et eksempel på at kongesønnen er viljestærk kan ses på linjerne:

”Ja, derom var de alle enige, på én nær, han sagde, at den klokke var for lille og fin til at kunne høres så langt borte.” Han trodser de andres tro på at klokken er fundet, og vælger derefter at fortsætte alene, videre i troen om at finde den rigtige klokke.

Kongesønnen fremstår mere reflekteret end folket da han er i stand til at skelne imellem de små klokker i starten, og den dybe klokkeklang han når frem til i slutningen.

At han er mere reflekteret, kan ses på linjerne: ”men de dybe klokkeslag lød dog stærkere, det var snart ligesom et orgel spillede dertil, lyden kom fra venstre, fra den side, på hvilken hjertet sidder.”

Han kan høre de dybe klokkeslag, og det er hans intuition der fører ham til klokken. Kongesønnen beskrives som værende meget beslutsom og målrettet, da han trods sine udfordringer på vejen:

”Kongesønnen fik også nogle gode rifter, men solen skinnede dog på hans vej, og det er ham vi nu følger med, for en rask knøs var han” vælger at gå videre.

At han er målrettet, kommer til udtryk på linjerne: "Klokken vil og må jeg finde"! sagde han, "om jeg så skal gå til verdens ende"! På disse linjer specificeres det direkte at kongesønnen er beslutsom, og at der skal meget til for at stoppe ham.

Kongesønnen kan dernæst identificeres som en person, der ikke lader samfundsklasser ændre hans opførsel overfor folk, da han siger: "Så kan vi jo gå sammen"! til den fattige dreng som har plads i underklassen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu