Indholdsfortegnelse
1. Redegør for, hvorfor det er meget vigtigt for JYSK at kende deres målgruppe godt.

2. Gennemfør en segmentering og fastlæg vha. SMOK den primære målgruppe for JYSK.

3. Beskriv den operationelle målgruppe grundigt ud fra segmenteringskriterierne du har anvendt i spørgsmål 2.

4. Udarbejd en grundig redegørelse for købsadfærden hos den primære målgruppe.

Uddrag
Det er uden tvivl vigtigt for en virksomhed at kende sin målgruppe godt. Når en virksomhed kender sin målgruppe, kan de tilpasse deres markedsføringsstrategi, så den er bedre tilrettet til den primære målgruppe.

JYSK er i dette tilfælde en virksomhed med en relativt bred målgruppe – de er en virksomhed som prøver at dække alle aldre, ifølge JYSKs marketingdirektør.

Dog er JYSK en handelsvirksomhed der specialiserer sig i salg af boliginteriør, og de forsøger derfor at ramme alle dem, der leder efter nyt til deres hjem, om så det er til dagligstuen, køkkenet, soveværelset eller ting til entréen.

JYSKs primære målgruppe er alle mennesker i aldrene 19 år til 50 år, hvilket nemlig er meget bredt, og de segmenterer derfor ikke særligt meget, især taget i betragtning af hvordan man som virksomhed har mange muligheder for at indsnævre sin målgruppe.

JYSK har i sin branche meget konkurrence, og derfor er andre virksomheder som f.eks. IKEA eller ILVA nogle af deres største konkurrenter

– det er derfor også vigtigt for JYSK at de kender deres målgruppe, for at kunne adskille sig fra andre virksomheder og dermed tiltrække kunder tilhørende deres målgruppe.

---

Segment 2 og segment 3 dækker aldrene 21 til 60 år. Denne aldersgruppe er de individer der handler oftest ind til hjemmet.

Ved at kigge på segment 1, altså folk i alderen 15 til 20 år, kan man se, at det er knap så sandsynligt for denne aldersgruppe at handle møbler, tilbehør og andet boliginteriør til deres hjem.

Både segment 2 og segment 3 minder meget om hinanden ift. Købsvaner samt forbrugshyppighed og forandringsvillighed.

Man kan eksempelvis fange begge segmenters interesse ved hjælp af annoncering på internettet og tilbudsaviser, digitale og fysiske.