Julestemning | Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Beskriv kort den klassiske danske opfattelse af begrebet julestemning, herunder eventuelle ændringer i vores holdning til julestemning. Anvend bilag 1 (julen 1848) og bilag 2 (julen 2018) i din beskrivelse. Brug maksimalt 3.000 anslag inklusive mellemrum.

2. Analysér både stimuli og organisme (S og O i SOR-modellen) for to selvvalgte mål-grupper fra bilag 4, Glad Juul fra reklamebureauet Envision. Du bør inddrage informationer fra andre bilag også.

3. Kortlæg hvorledes prisparameteren anvendes ved juletid af forskellige virksomheder og brancher, og forklar hvorledes virksomheder udnytter forbrugeres forskellige holdninger til begrebet julestemning til at få forhøjet prisen eller stimuleret forbruget.

4. Diskutér følgende udsagn. Brug maksimalt 3.000 anslag inklusive mellemrum til denne besvarelse.


b. De fleste 16-19 årige forbrugere lader sig ikke påvirke til ekstra forbrug på grund af julestemning
c. bilag 1 (julesangen) står der følgende i omkvædet: ”Tænk Dem bare under indkøbspris”. Forbrugeren der taler her kender tilsyneladende intet til VØ, men udtalelsen viser alligevel at forbrugere altid køber efter lav pris, især til jul. 

d. Menneskers holdning til julestemning ændrer sig ikke selvom man bliver ældre.

5. Identificer en væsentlig fremtidig udfordring for Søstrene Grene og forklar hvorledes denne udfordring kunne håndteres.

Uddrag
Søstrene Grene blev stiftet i 1973 af parret Grene, og ejes i dag af sønnerne Mikkel og Cresten Grene. Historien om virksomheden er, at familien har prøvet at skabe et univers som fortæller en historie om søstrene Anna og Clara. Produkterne der sælges i butikken er hverdagsting for alle aldersgrupper til tilgængelige priser.

Virksomheden er i dag repræsenteret i 15 forskellige lande og har over 240 butikker.

De har 90 millioner besøgende kunder årligt, og har over en million følgere på Instagram. I blandt andet Japan er Søstrene Grene en succes, og japanerne køber mange af de samme varer/produkter som danskerne.

Derfor mener brødrene, at Søstrene Grene er klar til at åbnes op for resten af verden, de vil derfor arbejde på, at den i fremtiden vil være repræsenteret i mange flere lande.

Søstrene Grene har en stor konkurrent, Tiger. Tiger har samme koncept som Søstrene Grene, billige hverdagsting til en bred målgruppe. Tiger har et bredere produkt-sortiment, samt et større kendskab end Søstrene Grene. Tiger er repræsenteret i over 30 lande, og har her over 900 butikker fordelt.

Tiger har derfor den største markeds-andel i branchen, og derfor defineres de også som markedsleder.

Det vil derfor blive en udfordring for Søstrene Grene, når de vil udvide til flere lande, og dermed forsøge at tage noget af Tigers markedsandel og deres potentielle kunder. Søstrene Grene defineres derfor som markedsudfordrer, idet de udvider, og prøver at udfordre Tiger ved at tage deres kunder.

Søstrene Grene skal have styr på deres strategier.

Det nævnes af Mikkel Grene, at virksomheden tidligere bare har købt varer ind, uden at vide hvilke kunder der ville købe dem, og det opfattes at de først for nyligt har fået en ordentlig strategi.

Derfor kan de blive en endnu større udfordring for virksomheden at indtrænge nye markeder, hvis de ikke har styr på hvilken vækststrategi de skal bruge.

Når Søstrene Grene vil udvide til andre lande, og dermed konkurrere med Tiger, så benyttes Ansoffs vækstmatrix markedsudvikling, da der her er fokus på at markedsføre et eksisterende produkt til nye markeder. Det kan fx ske ved at sælge til nye, anderledes segmenter, og i nye lande.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her