Joe & the Juice – Analyse af konceptet

Analyse af konceptet Joe & the Juice fra tidsskriftet Zetland

Indledning
Denne opgave er komponeret således at den i starten indeholder en redegørelse af Jakob Jessens analyse af Joe & The Juice konceptet, efterfulgt af en analyse af Joe & The Juices hverve-video, med fokus på videoens indhold, og de associationer indholdet frembringer, og til sidst en analyse af Joe & The Juice konceptet hvor min egen holdning kommer til udtryk.

Uddrag
I september 2016 publicerede Zetland en analyse af Joe & The Juice konceptet skrevet af Jakob Jessen, der umildbart giver udtryk for at synes om konceptet. Han beskriver Joe & the Juice konceptet som værende ”uhyre enkelt og ekstremt komplekst”, hvilket han konkluderer på hans tredje besøg på Joe & the Juice.

Denne tanke vil frembydes yderligere i følgende redegørelse, samt en række andre remarkable observationer. Først og fremmest indrømmer Jakob Jessen at han havde forventet noget andet af Joe & the Juice, da han kommer for at drikke en juice eller en kop kaffe, men får i stedet tidsånden serveret.

Han beskriver så fint, at Joe med andre ord er et rum, hvor sundhed og udskejelse, hedonisme og disciplin, forbrugerisme og konkurrencestat, selvudfoldelse og kontrol, idealisme og kynisme, egoisme og etik og arbejde og fritid går op i en højere og harmonisk enhed.

Og pointerer desuden, at almene individer som ham selv ser disse to imperativer som værende gensidigt ekskluderende, idet han mener at man ikke kan nyde på nogen disciplineret måde, da nydelsen handler om at give slip, mens disciplinen handler om at holde fast, og at det derfor er et enten eller. Men på Joe & the Juice er det en undtagelse, for Joe er som sagt både-og.

I analysen fremstår Joe & The Juice som en form for substitutfest, som gør det muligt for caféens kunder at sidde passivt og nyde deres mad og/eller drikkevarer, mens juicerne bag baren holder festen kørende. ’Et glas juice med fest - bare uden fest’, hvilket får Jakob Jessen til at spekulere over, om konceptet ikke nærmere er med-uden i stedet for både-og, som Kasper Basse beskriver det.

Kasper basse er stiftere af Joe & The Juice, et selvsikkert og idealistisk individ med en cand.merc. fra CBS, og søn af en Magasin-direktør og en IBM-sælger, som rent æstetisk, bedst kan beskrives som en overklassehipster.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her