Jem og Fix | Afsætning

Opgavebeskrivelse
1. Karakteriser kort Jem & fix’ målgruppevalg.
2. Analyser konkurrencesituationen på det danske marked.
3. Vurder Jem & fix’ konkurrence- og vækststrategier.
4. Diskuter for forskellige produktgrupper, som du mener er i vækst. Sæt nogle af produktgrupperne ind i den interaktive Bostonmodel og argumenter for placering og størrelse.

Uddrag
Vækststrategi:
Hvis man tænker over at Jem og Fix er på et meget presset marked, så har de virkelig store ambitioner. De har udarbejdet en 2016-plan, hvor de beskriver at deres mål er at komme op på 125 butikker fordelt over Danmark. Derfor er det en markedsudviklingsstrategi vi har med at gøre.

Under denne strategi er der fokuseret på geografisk markedsudvikling. Op til flere af de helt store kæder som Xl byg ar valgt at bruge netop denne vækststrategi. Det gø-res for at tage markedsandelen på det i forvejen meget pressede marked.

Da lukkeloven i Danmark blev udvidet valgte Jem & Fix at gøre deres åbningstider længere med 1 time om dagen. Dette blev gjort for at kunderne kunne øge deres forbrug, da de nu har en time længere åbent. Det vil altså sige at vi taler om markedspenetrering. Altså at for-øge forbrugerfrekvensen og hyppigere brug. Det er dog blevet meget normalt for butikker indenfor detailhandel at have længere åbent, man forventer dog ikke at dette giver Jem & Fix en vækstfordel.

Konkurrence strategi:
Jem & Fix bruger en omkostningslederstrategi blandet med en differentieringsstrategi. Deres målgruppe er forholdsvis begrænset da de store konkurrenter har de fleste af kunderne, og de prøver konstant at holde omkostningerne i bund.

Hvis man tager udgangspunkt i virk-somhedens slogan ” Vi har forkortet ’hjem og fiks’ til Jem & Fix. Det sparer os for 3 bogstaver. På samme måde skærer vi alle de fordyrende omkostninger væk for at sikre dig de billigste varer”. Dette viser at deres mål er at holde omkostningerne i bund. Jem & Fix bruger heller ikke mange ressourcer på indretningen i deres forretninger, og de anvender heller ikke fag-uddannet personale. Men at være den billigste kæde på markedet mener Jem og Fix selv gi-ver den en stor konkurrencemæssig fordel.

Jem & Fix har udvidet deres webshop, dette kan også være en form for geografisk markeds-udvikling, da de via deres webshop prøver at nå ud til flere, og potentielt nye kunder. Det menes dog at det primært er de samme kunder der bruger webshoppen som der handler i butikkerne. Jem & Fix har lagt flere ressourcer til side til webshoppen da de har et mål om, at webshoppen skal ramme en omsætning på 20 millioner kroner årligt.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!