Isenkrambranchen | Analyse

Indholdsfortegnelse
Redegørelse for udviklingen i isenkrambranchen
Analyse af konkurrencesituationen
Analyse af de tre største aktørers konkurrencestrategier
Diskussion af udsagnet: ”Det er nemt for virksomhederne i branchen at differentiere sig.”
Konklusion
Litteraturliste:

Uddrag
Redegørelse for udviklingen i isenkrambranchen
Markedet omfatter isenkramprodukter som boligdekorationer, boligtekstiler, køkkenudstyr, møbler, produkter til personlig pleje, borddækningsprodukter, rengøringsudstyr osv . Kunderne der køber isenkramprodukter, er primært boligejere og personer, der bor i lejeboliger.

Isenkrambranchen omsætter årligt for ca. 5 mia. kr., og den domineres af få store kæder, som prøver at udkonkurrere hinanden ved priskrige bestående af slagtilbud og kampangevarer .

Under coronakrisen blev branchens salg forværret en del, og selv efter krisen er salget stadig beskedent i forhold til før krisen .

De store dominerende kæder nævnt i størrelsesmæssig rækkefølge er: Imerco(Inspiration og Værsgo), Bahne/Sinnerup og Kop & Kande.

Din Aktive Isenkræmmer og Hjem & Bord er mindre isenkramkæder inden for branchen , og små lokale enkeltbutikker skal også ses, som en del af det store billede.

De ”rigtige” isenkræmmere presses af en brancheglidning, som sker ved at supermarkeder, møbelforretninger og byggemarkeder sælger lignende produkter. Derfor har de ”rigtige” isenkræmmere kun 60% af det samlede salg inden for branchen .

Analyse af konkurrencesituationen
Med analysen ønskes at skabe overblik over konkurrencesituationen ved brug af Porters five forces.

I denne analyse vil konkurrencetragtmodellen også tages i brug, dog ikke med forretningerne som udgangspunkt. Her giver det bedre mening at tage et typisk produkt fra branchen i brug som eksempel. Analysen kommer også omkring markedspositioner.

Konkurrencesituationen er hård fordi, der som nævnt, ikke er et voksende salg, imens alle i branchen vil vinde en større andel af markedet.

Som nævnt i opgaven er Imerco markedsfører, og kæden har en plan om at forsvare denne position. En plan der meget muligt kan skyldes, at man ønsker at vende Imercos faldende overskud igennem de senere år .

Et godt forsvar for Imerco kan være at udvide totalmarkedet ved at tiltrække nye forbrugere fra det latente marked. Det kan f.eks. gøres ved at sælge og promovere produkter, der henvender sig til teenagers, som mangler ting til værelset.

Et andet godt forsvar kan være at udvide kundeandelen ved opkøb af konkurrenter. Dette har Imerco allerede gjort før, med opkøbet af Inspiration i 2017 .

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu