Isenkrambranchen | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for udviklingen i isenkrambranchen.
2. Analyser konkurrencesituationen i isenkrambranchen.
3. Analyser de tre største aktørers konkurrencestrategier.
4. Diskuter følgende udsagn:
Konklusion:

Uddrag
Isenkrambranchen startede omkring 1920’erne, og den eksisterer stadig i dag. Generelt har isenkrambranchen gennem årene mødt mere og mere modstand.

De har kæmpet og kæmper stadig hårdt om markedsandelene, da branchen oplever brancheglidning, hvilket vil sige at de oplever stigende pres fra supermarkeder, byggemarkeder og møbelbutikker, og de har derved haft svært ved at bibeholde kunderne.

I forhold til covid-19 krisen, har isenkrambranchen også mødt en del modstand grundet tilbageholdene kunder, som har prioriteret at bruge deres rådighedsbeløb indenfor andre brancher.

Det stigene pres ses også ved at det egentlige samlet salg for isenkrams kæder kun udgør 60% af markedet. Alle isenkramkæder arbejder altså også derfor på at opnå den bedst mulige plads i branchen.

Isenkrambranchen i Danmark har ikke specielt mange udbydere, men derimod er der få store kæder, som kæmper for at vinde disse markedsandele. Som det står til lige nu, ligger Imerco i toppen som markedsleder, og udgør omkring 1/3 af markedet.

En af isenkrams branchen største udfordring er klart præget af den priskrig man finder på markedet. Dette ses ved de store prissvingninger

mange kampagnevarer og salgstilbud man finder ved isenkrammarkeds branchen. Specielt bliver der fokuseret meget på reklamer og markedsføring for at få overtalt deres kunder til at handle hos dem.

---

Til at analysere konkurrencesituationen i isenkrambranchen, vil jeg først og fremmest identificere markedets konkurrenter ved hjælp af konkurrencetragten.

Dernæst vil jeg analysere konkurrencesituationen på markedet ved brug af de konkurrencemæssige positioner. Sidst men ikke mindst benytter jeg Porters Five Forces til at analysere, hvilke kræfter som styrer konkurrencen i branchen.

For at identificere markedet for isenkram, vil jeg starte med at definere markedet. Isenkram omfatter en gruppe af forskellige produkter, såsom køkken- og haveredskaber

værktøj, glas og porcelæn med mere. Udbyderne er diverse isenkrambutikker som der findes få store udbydere af, kunderne er B2C, og det geografiske område er Danmark.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu