Isenkrambranchen | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Isenkrambranchen – 2. Aflevering i afsætning 1
1.Redegør kort for udviklingen i isenkrambranchen. 2
2. Analyser konkurrencesituationen isenkrambranchen. 3
2.1 Interaktivt positioneringskort modellen 4
2.2 Markedsleder modellen 5
2.3 Porters Five Forces 6
3. Udarbejd en SWOT eller en omverdensmodel for IMERCO. 7
Analyser Bahnes konkurrencestrategi. 10
Analyser Kop & Kandes vækststrategi(er) 11
På baggrund af dine analyser, diskuter og vurder de fremtidige muligheder for isenkrambranchen. 12
Kilder… 13

Uddrag
Selve isenkrambranchen startede i omkring 1920’erne, og har siden ændre sig meget gennem årene. Isenkrambranchen er gået fra små landsbybutikker, til at være store kæder med millioner i omsætning hvert år.

I dag er konturerne blevet flere, kunderne er blevet flere, sortiments er blevet større, alt dette gør det svært for isenkræmmerne at få virksomhederne til at producer et overskud.

I øjeblikket ligger Imerco i toppen af markedsandelen, i en branche som er meget svær at vinde kundernes pengene. Men stærkt efter flugt af Værsgo

Kop og kande, Bahne og Sinnerup. Konturerne er mange og der kommer flere til, og dette har Føtex og andre supermarkeder set sit sint til at komme ind i Isenkrambranchen.

Supermarkederne kommer stærkt meget store branche, penge og masser af viden til at kunne komme på markedet.

Derfor handler det for Isenkræmmerne at giv de bedste slagtilbud og kampagnevarer, så kunder vælger den helt rigtige butik.

I grafen her kan man se hvordan isenkrambranchen har udvikling sig gennem de sidste 5 år, som viser en klar stigningen i imerco, dog hænger den lidt med bahne og kop og kande.

Men gennem årene er der også kommet mere konkurrence på markedet hvilket også gør noget ved tallene hos de andre virksomheder. (Kilde 1)

---

Føtex fokuser ikke på køkkentinge, dette er kommet da Føtex har set et kæmpe markedet indenfor dette. Derfor er kvaliteten meget lav og det samme er prisen.

Dinisenkræmmer er en gamle spiller på markedet, butikkerne er spræt rundt omkring i landet og fokuser på at være så lokale som overhovedet muligt. Butikkerne har noget til en hver på prismæssigt og kvalitetsmæssigt

Bahne er en lille spiller på det store marked, da de med deres kun 22 butikker og omsætter årligt for over 400 millioner kroner (2021). Bahne sælger alt til køkkenet og lægger sig i den høje ende, både i pris og i kvalitet.

Imerco som er den klart største på isenkræmmermarkedet, da de meget deres 166 butikker og en samlet omsætning på omkring 1,75 milliard kroner og 1400 ansatte på landsplan (2020). derfor ligger Imerco sig i den høje ende på i forhold til tal men også kvalitet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu