Indholdsfortegnelse
Opgave 1: Virksomhedskarakteristik af BoConcept
Opgave 2: BoConcepts internationalisering

Opgave 3: Forhold som har særlig betydning på det japanske marked.
- Kulturdimensioner:
- Købsadfærd:

Opgave 4: Diskussion
- Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.

- Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.

- Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Opgave 5: Udfordring

Uddrag
BoConcept er en international virksomhed med et globalt brand, Virksomheden holder over 500 ansatte beskæftiget. BoConcept har lavet Dansk design siden 1952.

Virksomhedens sortiment består af sofaer, stole, borde, opbevaring, senge, accessoires, udendørs møbler, mv.

BoConcept ligger i et mellemklasseprisleje, sammen med virksomheder som; Bolia.com og Ilva. Andre møbelvirksomheder på det danske marked som IKEA

MyHome og Jysk, er kategoriseret som lavpris hvor møbelvirksomhederne Fritz Hansen, Fredericia Furniture, og Erik Jørgensen er premium virksomheder.

Virksomhedens produkter sælges gennem en franchisekæde med mere en 285 brand stores verden over.

Disse brandstores ligger placeret i Europa, Asien, Mellemøsten, Nord- og Mellemamerika, Sydamerika, Australien og Oceanien.

Dette er grunden til at CEO Anton van den Putte, mener at BoConcept er verdens mest globale møbelvirksomhed.

BoConcept ide og vision består i at producere møbler i skandinavisk design, i høj kvalitet til en fornuftig pris.

BoConcept åbnede deres første butik i 1952 i Paris, siden dengang har det taget fart med at åbne butikker verden rundt.

Forbrugere i hele verden er vilde med skandinavisk design, og har været det længe. Der er meget få som kan konkurrere med skandinavisk design, og CEO Anton van der Putte mener ikke at interessen for dansk design ikke forbliver voksende.

BoConcept havde en omsætning på 1,3 milliarder i regnskabsåret 2018-19, med et resultat på over 80 millioner.

I regnskabsåret 2016-17 lød omsætningen på lige over en milliard, med et negativt resultat på 5,4 millioner.

Dette giver en stigning på 30% i forhold til omsætning over to år. Resultat er steget med 86 millioner hvilket er en meget positiv stigning

hvor det har formået at vende resultatet positivt inden for to år. Størstedelen af omsætningen, 58%, er skabt i Europa, Mellemøsten, og Afrika.

Asien og Oceanien står får 29,3% af omsætningen, hvor Nord-, Mellem- og Sydamerika står for de sidste 12,7%.

BoConcept tilbyder indretningsservice. Dette indebærer at BoConcept sender en medarbejder hjem til kunden, hvor BoConcept tilbyder helindretning i et eller flere rum.

I følge CEO Anton van der Putte, er der stor efterspørgsel på netop dette i Asien. BoConcept både sælger og tilbyder deres services til både private og erhverv, altså både på B2B- og B2C markedet.