Ikea | Strategisk analyse

Indholdsfortegnelse
Primæraktiviteter
Økonomi
Miljø
Kilder:

Uddrag
1: IKEA’s vision er at skabe en bedre hverdag for mange. Virksomhedens forretningsideer er blandt andet at tilbyde et stort udvalg af veldesignede produkter til boligindretning.

IKEA vil også skabe gode kundeoplevelser, blive mere bærdygtige og have et bredt sortiment. Virksomheden prøver så vidt muligt at udvikle produkter af kvalitet samt overkommelige priser som de fleste har råd til og det er deres mission.

2: En mission i en virksomhed er at definerer en virksomheds formål og beskrive hvordan virksomheden vil få det til, at lykkes og komme hen til deres vision. En vision er hvordan virksomheden skal være på længere sigt og hvordan virksomheden drømmer om at se ud i fremtiden.

3: Hvis man starter med at kigge på infrastruktur, så har IKEA 430 varehuse i mere end 50 lande. Derfor kan man sige at deres produkter er lettilgængelige over hele verden. 371 inklusiv alle danske varehuse, er drevet af Ingka-gruppen.

Resten af varehusene er drevet af andre franchisetagere. Virksomheden er ejet af fonden Stichting Ingka som er hollandsk.

IKEA bruger økonomisystemet Unit4 i alle deres virksomheden, som gør det muligt at arbejde mere effektivt og det bliver nemmere at føre regnskab. Ikea har over 200.000 medarbejdere, der hjælper med at holde gang i IKEA og skabe værdi i virksomheden.

Medarbejderne er vigtige i forhold til virksomheden, fordi de sørger for ordentlige arbejdsforhold. Ikea har også mange forskellige teknologiske måder at kommunikere med kunderne på og til at samle data for virksomheden.

Som man kan se i butikkerne, har de f.eks. stillet maskiner op ved udgangen, hvor man kan bedømme ventetiden. Der er også et medlemskab i virksomheden som hedder Ikea Family, som man kan melde sig til og det giver medlemmerne fordele, men IKEA analyserer hver eneste medlems forbrug samt deres købevaner.

Virksomheden tænker meget på bærdygtighed og miljøet. IKEA anvender primært godværdistrategien, da IKEA er et lavprismarkedet, med en middel kvalitet. Man kan sige at deres priser er elastiske, da virksomheden ikke kan producere billigere møbler.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu