Indledning
IKEA’s vision er at skabe en bedre hverdag for mange. Virksomhedens forretningsideer er blandt andet at tilbyde et stort udvalg af veldesignede produkter til boligindretning.

IKEA vil også skabe gode kundeoplevelser, blive mere bærdygtige og have et bredt sortiment.

Virksomheden prøver så vidt muligt at udvikle produkter af kvalitet samt overkommelige priser som de fleste har råd til og det er deres mission.

Indholdsfortegnelse
Primæraktiviteter
Økonomi
Miljø
Eksterne forhold
Interne forhold
Kilder:

Uddrag
Primæraktiviteter
Hvis man kigger på indgående og udgående logistik, så er møblerne ikke samlet, så derfor fylder de ikke så meget, og møblerne kan blive fragtet.

Meget af den udgående logistik sørger kunderne selv for, da man henter møblerne selv på lageret og man samler dem også selv. Ikea lejer også trailere ud gratis for at hjælpe kunderne.

Virksomheden får produceret deres møbler i forskellige lande i verden f.eks. I Polen hvor lønniveauet ikke er så højt.

Ikea går jo op i at producere kvalitetsvare til lave priser og meget af deres overskud går til produktudvikling og til at presse priserne.

IKEA markedsfører sig på de sociale medier som f.eks. Facebook hvor de dagligt opdaterer nyheder om deres produkter.

De har også et katalog, hvor de viser deres sortiment frem. IKEA markedsfører også på reklamerer i tv’et osv. Ikea har et højt serviceniveau som er 5 års reklamationsret.

Man køber IKEA møbler ud fra de funktionelle købemotiver, det kan være f.eks. man har brug for at sidde i en stol men det ikke behøves at være en dyr en.

IKEA vil have at personalet fokuserer mere på god service til kunderne. Hvis der er god service, kan det være at forbrugerne køber mere.

4: IKEA’s kernekompetence er at producere og tilbyde et bredt sortiment af møbeldele til lave prise fordi IKEA står selv for meget af værdikæden.