Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse | Opgave

Indledning
I denne opgave vil jeg analysere, vurdere og diskuterer teksten, ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?”.

”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?” er en kommentar, som er skrevet af Katrine Wiedemann. Kommentaren er skrevet på baggrund af en artikel fra information.dk.

Kommentaren er som sagt skrevet af Katrine Wiedemann og hun skriver om hvorfor unge skal tage en lang uddannelse, når dem som tjener mange penge i vores tid, er youtubere og andre SoMe personer.

Indholdsfortegnelse
Indledning
Analyse
Vurdering
Diskussion
Konklusion
Kildeliste

Uddrag
Situationen er den at der er nemmere muligheder i dag for at tjene mange penge ved ikke at have en uddannelse og sidde der hjemme og f.eks. lave dropshopping (linje 63).

Dette eksempel med dropshopping gør det muligt for unge at sidde der hjemme uden nogen uddannelse og tjene penge på at købe produkter på nettet og sælge dem direkte videre og på den måde aldrig have produkterne fysisk i hånden.

Dette var ikke en mulighed for de tidligere generationer og derfor er der også en vis skepsis hos Wiedemann.

Det ses f.eks. ved linje 55-57, hvor fortæller hvordan man arbejdede sig op igennem hierarkiet, ved hårdt arbejde og nutidens unge kan sidde uden uddannelse og tjene penge på dropshopping.

Men i lige vel giver Wiedemann ret i at internettet er den nye vej (linje 95-99), dog kan det stadig lade sig gøre på den gammeldags facon (linje 100-103)

Sproget vil kunne kategoriseres som et fint hverdagssprog. Wiedemann bruger ikke vendinger, som hører hjemme på et universitet, men derimod pæne hverdags vendinger, såsom:

”Du havde jo ikke lyst til at arbejde i Netto” (linje 22). i Hvert fald når hun skriver om sin egen generation.

Dog grundet at hun skriver om den nye generation, så kommer der også noget slag og globalisering ind i billedet.

F.eks. beskriver hun, unge som kan finde genveje på nettet, som techkyndige nørder. Når hun skal beskrive nutidens forbilleder, bruger hun også ord, som øl, fisse hornmusik (linje 86).

I forhold til globaliseringen bruger hun Kylie Jenner, som eksempel. Her bruger hun også vendinger, som suprise (linje 105) og internetwizard (linje 107).

Ud fra Ciceros pentagram formår Wiedemann har lave en kommentar, som rammer forældrene, som har børn i gymnasiet, som virker som en god platform i og med at forældre højst sandsynligt også er veluddannet og derfor muligvis læser en nicheavis, som information.

Wiedemann kommer frem til hendes besked til forældrene, som er at de skal tænke på om deres børn skal gå den nemme vej eller arbejde hårdt for det, som de tidligere generationerne.

Wiedemann indrømmer i lige vel at der er kommer andre boller på suppen (linje 95-99), men hun forsøger stadig at man skal tænke en ekstra gang over tingene, som voksen til en teenagebarn f.eks. med hendes citat.

Wiedemann formår også at vise den ældre generation, hvad den nye generation reagere og agere i nutiden.

Altså at de har muligheden for at sidde hjemme at arbejde (f.eks. dropshopping) og giver også eksempler på at det er lykkes ved Kylie Jenner, som laver make-up og solgte 51% af hendes forretning og blev den yngste milliardær og selvfølgelig uden uddannelse (linje 68-112).

Derudover bruger hun i dele af kommentaren vendinger, som de unge for at vise den ældre generation, hvordan de studene agere i samfundet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu