Globalisering | SO | 10 i karakter

Problemformulering
Jeg vil først redegøre for virksomheden Arla ved hjælp af en virksomhedsbeskrivelse og deres arbejde med CSR

Derefter vil jeg fortage en kommunikativ og mediefaglig analyse af Arlas reklamefilm ”skridt for skridt”.

Derefter vil jeg fortage en rentabilitetsanalyse af Arla Foods regnskab, med henblik på at finde ud af hvordan globaliseringen har påvirket virksomheden positivt eller negativt fra 2017-2019.

Til sidst vil jeg vurdere om Arlas nye miljøtiltag har et økonomisk motiv. Derefter vil jeg også vurdere om Arlas CSR strategi vil påvirke deres økonomi på kort og lang sigt.

Indledning
Jeg har tænkt mig at skrive om Arla, da jeg syntes det er en spændende virksomhed, og jeg har lyst til at få et indblik i hvordan de arbejder med CSR

fordi der er sat meget fokus på store virksomheders anssvar for samfundet, og hvordan deres økonomi ser ud, og her vil jeg se konsekvenserne af globalisering.

Indholdsfortegnelse
Indledning 3
- Problemformulering 3
- Metode og Afgrænsning 3
Virksomhedsbeskrivelse af Arla Foods 4
Arlas arbejde med CSR 5
Analyse af Arlas reklamefilm ”Skridt for skridt” 6
Rentabilitetsanalyse af Arla Foods A.m.b.a 8
Vurdering 11
Konklusion 12
Kildefortegnelse 13

Uddrag
Arla Foods A.m.b.a er en andelsmejeri-koncern og en produktionsvirksomhed. Arla producerer, udvikler, sælger og distribuerer mejeriprodukter til det meste af verden.

Arlas administrerende direktør hedder Peder Tuborgh, og direktøren for Arla Danmark hed Helle Petersen . Arla er et andelsselskab som er ejet af landmænd fra store dele af Europa inklusiv Danmark.

Hvad vil det sige? Det vil sige at Arlas primære opgave er at sørge for at hente det mælk, som bliver produceret af landmændene, for så at køre det til de mejerier som er lokaliseret rundtomkring i lande som Danmark, Tyskland, Sverige osv.

De mejerier skal stå for at bruge mælken til produktion af den mælk som vi kender, smør, yoghurt og ost , som så bliver distribueret til butikker verden over.

Arla har cirka 13000 landmænd i hhv. Danmark, Sverige, Tyskland, Storbritannien, Holland, Belgien og Luxembourg, og de danske landmænd udgør cirka 3050 af de 13000 .

De 13000 landmænd producerer cirka 13 mia. kg mælk og her står de danske landmænd for 40%, hvilket svarer til cirka 7,5 mia. Kg .

Arla Food er verdens fjerde største mejerivirksomhed i verden, men derudover at de faktisk det største økologiske mejeri i verden .

Vi skal helt tilbage til 1880’erne for at finde begyndelsen på Arla Food. De danske landmænd havde frem til 1970’erne levet af at sælge korn til England, men pga.

konkurrencen fra de store verdensmagter USA og Rusland og en udpint dansk jord, så omlagde de danske landmænd deres gårde til dyreproduktion .

De havde udset sig smør som et godt produkt, da det var et meget eftertragtet produkt på eksportmarkedet .

De vestjyske landmænd, ville også have en bid af kagen med smørproduktion, hvilket førte til at man dannede Danmarks første andelsmejeri.

Processen dengang er den samme som i dag. Landmændene skulle sørge for at levere deres mælk til et mejeri, som så formerede det til smør som blev solgt til England.

Overskuddet at dette, delte landmændene mellem sig alt efter hvor meget mælk de havde produceret . Dette fik landmændene rundtomkring i Danmark til at gøre det samme.

Blot 10 år efter det først oprettede andelsmejeri, så var der 900 andelsmejerier i starten af 1890’erne. Ved århundredeskiftet blev det tal forhøjet, hvilket medførte af mejerierne slog sig sammen.

I 1970 slog alle de danske mejerier sig sammen til det der blev kaldt MD Foods. I år 2000 fusionerede MD Foods med svenske Arla, som så blev til Arla Foods som vi kender det i dag .

Arla er markedsleder i Danmark inde for mejeri. De har en markedsandel på 90% på salget af mælk . Dette gør Arla urokkelig i forhold til de konkurrenter der er på det danske marked.

Arlas nuværende strategi går under navnet ”Good Growth 2020” hvor de stræber efter især 3 ting. At excellere i otte mejerikategorier, fokusere på seks markedsregioner og vinde som et samlet effektivt Arla .

Arlas fokuspunkt i at excellere i otte mejerikategorier, er at optimere deres udvalgte otte produkter, til at være sundere for forbrugeren.

De markedsregioner som Arla vil fokusere på er Europa, Mellemøsten, Kina, Rusland, Nigeria og USA. Disse regioner er blevet udvalgt, da de har det største potentiale for at vokse og udvikle en langsigtet lønsom forretning for andelshaverne

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu