Indledning
Reklamefilmen ”Generationer” er udgivet i 2017. Afsenderen er det velkendte tyske bilmærke Volkswagen i samarbejde med bureauet Very og er produceret af Shoot Happens.

I denne reklamefilm forsøger Volkswagen at sætte fokus på den emotionelle funktion ved deres produkter. I filmen spiller teknikken og funktionaliteten altså ingen rolle for modtageren.

Der appelleres derimod i stor grad til patos. Det er altså følelserne, der er i spil hos seeren - patos har en specielt god evne til at overbevise seeren om noget bestemt.

Uddrag
Man vil definere målgruppen som værende en køber af Volkswagen, men ikke nødvendigvis deres fysiske produkter. Køber bliver i stedet påvirket af følelser, ønsker og behov og køber ikke et produkt for funktionaliteten, men for alt det der følger med - en bil kan skabe lang flere minder, end vi tror.

Reklamen opfylder i stor grad det sociale behov i Maslows behovspyramide, da de ikke sælger en fysisk bil, men i stedet en oplevelse og et brand, der skaber minder, og som kan føres videre fra generation til generation. Det sociale behov er det vigtigste behov, når vi taler udvikling, personlighed og glæde.

Den narrative reklamefilm er nemlig en historie med et vigtigt handlingsforløb. Den kan derfor analyseres ud fra berettermodellen, hvilket giver seeren et godt overblik over historiens forløb og spændingsopbygningen i filmen.

Dog er der i denne film også noget lyrisk indover - da det er vores følelser, sansninger og stemninger, der er i centrum, når vi ser den.

Anslaget er der, hvor afsenderen skal fange målgruppen. Filmen starter i in medias res, hvor vi ser Alex råbe og kaste farens ting, og formentlig de sidste minder af ham i vrede og stærk sorg.

Her får seeren oplyst, at der har foregået noget inden, som man er gået glip af. Derfor tvinges seeren til at se videre for at forstå, hvad der er grund til det, som foregår. Vi bliver måske en smule små-forvirret af denne scene, da vi får kastet et forudgreb lige i hovedet allerede fra begyndelsen.

Vi får altså et hint om noget der kommer til at ske senere i handlingen - dette benyttes ofte til at fange seerens opmærksomhed, til at forvirre og til at skabe nysgerrighed.

Scenen er også lidt en form for setup, da vi bliver forberedt på noget, der senere giver mening og bliver vigtigt for historien.
j
Efter anslaget har fanget vores opmærksomhed, skal vi præsenteres for handlingen og selve historien. Her bliver vi stille og rolig præsenteret for forholdet mellem faren og sønnen.

Vi møder deres personer og begynder at kende til det knap så gode forhold mellem faren og Alex, samt farens (alt for) store kærlighed til bilen. Dette er grundkonflikten i filmen og det er denne relation, som Volkswagen har formået at fremhæve i en følelseslade reklamefilm.