Indledning
Jeg vil i denne opgave lave en analyse og fortolkning af reklamefilmen ”Generationer FULD VERSION” afsendt af Volkswagen i år 2018.

Der vil i analysen af denne reklamefilm indgå en analyse af filmtekniske virkemidler, fortolkning af indhold, samt vurdering af reklamefilmen.

At miste en man holder kær, er noget af det sværeste vi oplever i livet, men desværre også uundvigeligt.

Det er først, når vi mister dem, at vi fortryder de valg vi har truffet, vores opførelse og den måde man behandlede dem på.

Vi tænker kun på det negative, og alt det man kunne have gjort bedre, dengang de stadig var her. At miste sin mor eller far er muligvis den sværeste del i livet, fordi man altid har haft dem i ens liv, siden man blev født

og de har været ens tryghed i hele sin opvækst, og den som man altid har kunne gå til, men pludselig er de væk.

Uddrag
Volkswagen har med denne reklamefilm valgt at sætte fokus på emotionelle funktion ved deres biler, og dermed sætte fokus på relationen til biler, eftersom at de helt har undladt at fokusere på funktionaliteten og teknikken bag deres biler.

Volkswagen forsøger at skabe en værdi i deres biler, ved at fokusere på de mange oplevelser, minder og relationer, der er i en bil, som de viser i reklamefilmen.

Bagtanken bag er selvfølgelig også at sælge deres produkt, og det gør de som før nævnt bl.a. gennem storytelling.

De får gennem reklamefilmen ikke bare forbrugeren/køberen til at binde sig til produktet, men også til det forhold, som bliver iscenesat i reklamen.

Altså historien om et samlingspunkt for hele familien, og at en Volkswagen er meget mere end bare en bil, men en del af familien.

Med udgangspunkt i AIDA-modellen, er reklamefilmen opstillet, så den som det første opfanger modtagerens opmærksomhed (A).

Dette sker da hovedpersonen Alex er rasende og råber inde i bilen, hvorefter han går hun og kaster et skakbræt og krus væk (0:00-0:17).

Man får her et indblik i, at noget er galt, som hovedpersonen altså er blevet oprørt af. Det er med til at fange modtageren, idet man bliver smidt direkte ind i problemet, altså in media res.

Herefter fanger reklamen modtagerens interesse (I), fordi at hovedpersonen kort efter, befinder sig i en garage, hvor han finder nogle gamle ting, som altså er Volkswagen kruset og skakbrættet (0:30-0:38).

Nu har reklamen formået både at opfange modtagerens opmærksomhed og interesse. Nu er det, man som modtager vil finde ud af, hvad der er med det skakbræt og Volkswagen krus.

Her er det, at reklamen går ind og påvirker modtagerens følelser, ved historien mellem far-søn relationen.

Overodnet fortæller historien, hvor mange minder der er i en bil og opfylder behovet for kærlighed og familie, altså det sociale behov. Dette giver modtageren en lyst til selv at eje produktet eller føle behov for at det er vores (D).

Til sidst skal reklamen få modtageren til at handle (A). Det gør reklamen, ved at man ser den gamle bil, som er gået i generationer, hvor der ved siden holder en nyere Volkswagen bil (10:26-10:31).

Samtidig med at Volkswagen logoet kommer frem til sidst i reklamen. Her skulle modtageren gerne gøre en konkret handling ved at kigge nærmere på produktet og i sidste tilfælde købe, da man har fået lyst til eje produktet selv for at få opfyldt samme behov.