”Fri mig fra Disneys Hvide Skønhedsidealer” | Analyse

Indledning
Mangfoldigheden af de eksisterende skønhedsidealer, har været meget omdiskuteret. Selvværdproblemer, anoreksi, selvskade, stress og depression. Det er bare nogle af de problemer, som de globale skønhedsidealer bærer noget af skylden af.

Lysten til at omfatte mennesket, som ’Homo sapiens’ - Det naturlige menneske afskåret fra racebestemmelse og de moderne skønhedsidealer blomstrer, men hvordan er det at være en brun 3-årige pige i et hvidt land, hvor den store Disney koncern stadigvæk fremstiller uopnåelige rollemodeller, som indprenter børn, en hel forkvaklede forestilling om skønhed?

I Debatindlægget ’Fri mig fra Disneys hvide skønhedsidealer’ sætter Tina Splidsboel netop dette til debat.

Uddrag
Dette ensrettede skønhedsideal giver Tina Splidsboel Disney en del af skylden for. Hun skriver nemlig, at Disney fremstiller et racerent udseende hvor hun implicit kommer med en påstand om at Disney bærer en del af skylden for dette ”racerene udseende”.

Belægget til dette er understøttet af rapporten af ”Fairytale Dreams: Disney princesses effect on young girls self images.” som siger at Disney-rollemodeller indprenter børn helt forkvaklede forestillinger om skønhed og kropsidealer.

Hjemlen til at Disney bærer noget af skylden af fremstillingen af det racerene udseende er dermed at når en forskning viser at Disney indprenter børn en helt forkvaklede forestillinger om skønhed og kropsidealer, er det klart at Disney bærer noget af skylden for fremstillingen.

---

Styrkemarkører bliver brugt i debatindlægget til at optone samt nedtone Tina Splidsboels argumentation.

Hun skriver blandt andet ” ’Frost’ er den Disney-tegnefilm, der har indtjent allermest på merchandise nogensinde” Her bruger hun ordet nogensinde til at optone, hendes konstatering om at det er den film der har tjent mest på merchandise.

Ydermere skriver hun ”og hun har endda fået sin helt egen tv-serie på Netflix, ’Life in the Dreamhouse’.” Her bruger hun ordet endda til at optone den stadigvæk store optagelse af ’hvide Barbie’.

Hun bruger også styrkemarkører til at nedtone hendes argumentation. Hun skriver F.eks. ”Catwalken til modeugerne er oftest domineret af hvide modeller.”

Her bruger hun ordet oftest til at nedtone hendes påstand, dette får også skribenten til at virke mere troværdig.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu