Indledning
I denne opgave karakteriseres branchen for forlystelser ved hjælp af branchekarakteristikken. Endvidere fortages der en analyse af Djurs Sommerlands interne og eksterne situation. I analysen af den interne situation analyseres Djurs Sommerlands værdikæde samt deres kernekompetencer, styrker og svagheder.

I analysen af den eksterne situation analyseres Djurs Sommerlands uafhængige omverden ved hjælp af omverdensmodellen. Slutteligt diskuteres der udsagn om forlystelsesbranchen.

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 – Karakterisér branchen for forlystelser
Opgave 2 – Analyser Djurs Sommerlands værdikæde og identificér virksomhedens kernekompetencer, styrker og svagheder.
Opgave 3 – Analyser Djurs Sommerlands uafhængige omverden.
Opgave 4 – Diskuter følgende udsagn – 3 er udvalgt

Uddrag
Psysical envidece er en vigtig del for Djurs Sommerland i og med at det består af de fysiske rammer og den synlige del af den serviceydelse de leverer.

Djurs Sommerland har bygget deres forlystelsespark op omkring temalande, som skaber en større helhed for parken, da gæsterne – især børnefamilierne, synes det er hyggeligt at bevæge sig fra det ene sted i verden til et andet sted.

Djurs Sommerlands nyeste temaland er Wild Asia og det er blandt andet der hvor Djurs Sommerlands nyeste forlystelse Gyro Swing, som har fået navnet Tigeren, kommer til at ligge. Wild Asia blev parkens 9. temaland.

Djurs Sommerlands produkt, er den serviceydelse de leverer til gæsterne når de besøger sommerlandet. Gæsterne skal føle sig velkomne, fra når de træder ind i forlystelsesparken og til de er ude igen. God stemning, godt vejr og godt miljø er noget gæsterne vægter højt, da det oftest er det som man forbinder med en forlystelsespark.

De seneste 10 år er hele 30 nye forlystelser blevet præsenteret for børnefamilierne, hvor i blandt Danmarks største rutschebaner, Piraten, Juvelen, Skatteøen og DrageKongen, der udmåler sig med de allerbedste rutschebaner i Europa.

I 2015 i Bondegårdsland blev der investeret i 10 sjove forlystelser og endnu en børnerutschebane og familiekarrusel i 2018.

Grundet de mange fornyelser i Djurs Sommerland, har det også haft betydning for besøgstallet. I sæson 2007 var besøgstallet af gæster 472.000, hvortil der var besøgsrekord i 2018 med 818.000 gæster.

Markedsføring er en vigtig del for overlevelse i forlystelsesbranchen, da det handler om fremme afsætningen af de serviceydelser de har. I 2018 vandt Djurs Sommerland titlen som Europas bedste familiepark med under 1 million gæster årligt, og det er f.eks. med til at flere for øjnene op for Djurs Sommerland.