Forbrugerkultur | Afsætning Opgave

Case 1.3

Opgavebeskrivelse
1. Hvordan definerer Dannie Kjeldgaard globalisering i relation til forbrugerkultur?
2. Analyser, hvordan Dannie Kjeldgaard har tilrettelagt dataindsamlingen til sit forskningsprojekt om kaffekultur. Kom ind på datakilder, kvalitative og kvantitative metoder m.v.
3. Dannie Kjeldgaards analyser viste, at der overordnet findes tre typer kaffebarer på det skandinaviske marked; Americana, Culinaria og Wienercafeen (Viennecia). Forklar disse, og giv eksempler på de tre typer.
4. Forklar matricen
5. Diskuter Dannie Kjeldgaards konklusioner på baggrund af videoen.

Indledning
Først og fremmest forklarer han at globalisering i forhold til kultur, er når standardiseret ensartet kultur breder sig og hele verden, og at lokale kulture derfor forsvinder.

Dette sker mere og mere eftersom, at vi har nemmere adgang til at kommunikerer med andre lande, og opleve andre kulture rundt i verden. Bl.a. ved at så mange rejser udenlands i dag, men også bare ved at vi via internettet ser videoer og billeder fra steder overalt i verden.

Dannie Kjeldgaard forklarer at forbrugerkultur noget der følger efter en globalisering. Altså når man har taget noget fra andre kulture eller at en kultur har overtaget andre kulturer, skabes der bl.a. en forbrugerkultur...

Uddrag
Deres data kommer fra at Dannie og Jakob selv har været ude på diverse kaffesteder rundt i Danmark og Sverige, for at opleve forskellige typer af kaffekulturer, og forskellige typer af kaffebarer. Hvor de har oplevet hvordan miljøet og aktiviteten på de forskellige typer kaffebarer.

Udover det har de også interviewet ejere og medarbejdere på de steder de har besøgt. De har så også været inde på stedernes hjemmesider og har også undersøgt kaffebarernes kulturhistorie, for at se forskellen på dem.

De har også fundet og skabt nogle teorier omkring forbrugerkultur og brands. Når man ser på deres datakilder, kan man hurtigt se at de overlegent har brugt kvalitativ metode, da kilderne primært er skabt ud fra interview og egne oplevelser og forklaringer.

Det eneste kvantitative de rigtig har med, er at vi i Skandinavien i gennemsnit drikker 2.5 gange så meget kaffe om dagen i forhold til U.S.A og Italien.

Når det nu er denne slags undersøgelse de vil lave, giver det nok også mere mening at være ude at interviewe ejere og medarbejdere som oplever kulturen hver dag, og som muligvis har arbejdet der i mange år...

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu