Opgavebeskrivelse
Opgaven er udarbejdet under udbruddet af Coronakrisen. I din besvarelse skal du tage udgangspunkt i de informationer og data, der fremgår af opgaven og de tilhørende bilag. Du skal altså ikke forholde dig til de forandringer, som Coronakrisen kan medføre.

I nogle opgaver er der angivet, hvilke bilag du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver er der ikke angivet, hvilke bilag der skal inddrages. Her skal du anvende de bilag, som du vurderer, er relevante.

Du behøver ikke at skrive i din besvarelse, hvilke bilag du har anvendt til besvarelse af de enkelte opgaver.

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
Opgave 3
Opgave 4
Opgave 5

Uddrag
Opgave 1
Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox. Inddrag bilag 1, 2 og 3.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Det kan tit være svært at sælge bredt til alle målgrupper, så derfor er det vigtigt at Tinderbox ved hvor deres stærkeste målgruppe ligger

dette er med til at gøre at de kan fokusere på at skabe den bedste oplevelse for netop denne målgruppe og på den måde gøre sig så attraktiv som muligt, på den måde vil de også styrke deres brand, men ikke sagt at de ikke bør skabe et vist marked for deres resterende målgrupper, da dette kun vil kunne udvide festivalens kendskab og popularitet

Kigger man på de største målgrupper hvad angår alder, er det hovedsageligt unge mennesker i alderen 16 til 24 år der tager til festivaler.

Derudover er den største målgruppe også studerende når det kommer til hvilken beskæftigelse målgruppen har.

Dette viser at den største målgruppe er unge studerende, men ydermere ser man også at der er en tendens til at forældrene til størstedelen af festivals deltagerne typisk har en lang videregående uddannelse, faktisk ser man at jo højere uddannelse forældrene har jo større sandsynlighed er der for at netop denne gruppe er til festivaler

dette kunne godt være med til at indikere at nogle forældre kunne være med til at sponsorere billetterne til deres børn i og med at de har bedre råd til det, ellers viser det bare at familiens økonomi generelt spiller en stor indflydelse på om folk vælger at tage til festivaler.

Tinderbox siger selv at det er lidt svært for dem at kategorisere deres målgruppe helt nøjagtigt, dette afhænger også af hvilke artister man har sat til at spille, Deres EDM Box er f.eks. populær blandt deres unge publikum.

Men skal man kigge på hvor Tinderbox´s publikum er sådan generelt over de sidste mange år, så ligger den omkring de her 35 til 40 år, dette lægger sig bl.a. ud i at mange af de gæster der kommer til festivalen, ikke kun er der for at se artisterne, men også for traditionsmæssige årsager.

---

Opgave 3
Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.

Markedet for musikfestivaler i Danmark, er et marked der hovedsageligt er afgrænset til Danmark og dets nabolande, i og med at mange internationale artister tager på tour til andre lande også, vil det kun være de nærtliggende områder der vil tage til festivalerne medmindre nogle gør det som en turists oplevelse.

Leverandøren i festivalbranchen levere bl.a. sådan noget som hegn, mad og drikkevarer. leverandøren har ikke lige så stor betydning som den f.eks. vil have i restaurationsbranchen

dette kommer sig af at det hovedsagelige produkt ved en festival er artisterne, men til gengæld kommer der også rigtig mange gæster og dette resultere i at man typisk vil kunne sælge sådan noget som mad og drikkevarer i et højt antal og til en høj pris.

Man kan nok også argumentere for at artisterne på en måde er leverandør i og med det er dem der kommer med hovedproduktet, de kan nok være lidt sværere at skifte ud, end det f.eks. ville være at skifte et ølmærke som Tuborg ud med Heineken, grunden til dette er at der findes et begrænset antal artister på den øverste hylde og de kan kun være et sted ad gangen, derfor er det vigtigt at sikre sig dem i god tid.