Fastfoodmarkedet | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Fastfoodmarkedet i Danmark omfatter færdiglavede og masseproducerede fødevarer, som bliver serveret hurtigt og praktisk. Fastfood kunne være f.eks. burger, pizza, hotdogs, sandwich osv.

Udbyderne på fastfoodmarkedet kunne være f.eks. McDonald’s, Burger King, MAX, Sunset Boulevard og Carl’s Jr. Kunderne er dem, som gerne vil have opfyldt deres behov/pain.

Behovet ud fra Maslows behovspyramide, ville være det fysiologiske behov, da kunderne efterspørger en form for behov, når deres sult opstår.

Indholdsfortegnelse
Omverdensmodellen
- Den uafhængige omverden
- Den afhængige omverden
Positioneringskort for fastfoodrestauranter i Danmark.

Uddrag
På baggrund af informationerne omkring markedsandel målt på antal butikker i Danmark, så kan de konkurrencemæssige positioner for de danske fastfoodrestauranter bestemmes.

Ud fra cirkeldiagrammet, så kan man tydeligt se at McDonald’s er markedslederen, som udgør 50% af fastfoodmarkedet.

Markedsudfordrerne til McDonald’s er Sunset Boulevard, der har en andel på 25%, og Burger King, som har en andel på 14%.

Grunden til de er markedsudfordrerne er, fordi de tre virksomheder udbyder den samme form for produkter. Dermed er markedsfølgerne Carl’s Jr.

Subway og MAX Burgers, da de kun betjener en lille del af det danske marked. Hermed reagerer Carl’s Jr., Subway og MAX Burgers ikke på McDonald’s, Sunset Boulevard og Burger Kings ageren.

I Danmark er konkurrenceformen differentieret oligopol, da der er få store fastfood virksomheder i Danmark.

Markedet er hermed også et heterogent marked, da kunderne har præferencer, for det er typisk ikke ligegyldigt for kunderne

om de spiser på McDonald’s eller Sunset Boulevard. Dermed er der en hård konkurrence på markedet, da der er flere fastfoodkæder, der konkurrerer mod hinanden.

---

Ved den uafhængige omverden har massemedierne en stor indflydelse på fastfoodkæderne i dag, da dårlig omtale for virksomhederne kan medføre at de ender med at miste kunder

men derimod hvis virksomhederne ender med at få god omtale, så kan det ende med at de får flere kunder. I denne branche kan kunderne hurtigt skifte som det passer dem

og dermed kan medierne påvirke kunderne på både godt og ondt. Der er flere virksomheder - heriblandt McDonald’s - begyndt at køre forskellige kampagner på mobilen via virksomhedens egen app

hvor man typisk kan optjene point, og dermed opnå gratis måltider eller kan der være flere forskellige kuponer, som lokker kunden til at købe lidt ekstra end hvad der egentligt var planen.

Kampagnerne, pointene og kuponerne er med til at påvirke kunderne til at fortsat handle hos virksomheden, da kunderne føler at de får noget ud af det. Det er et smart trick, da mobilerne i dag fylder meget i individernes hverdag.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu