Problemformulering
Er der plads til Espresso House på det italienske marked?

Indholdsfortegnelse
Problemformulering: 2
Problemstillinger: 2
Metode 2
Afgrænsning: 2
Redegørelse 3
Kulturelle forhold 3
Miljø 4
Analyse 4
Konkurrenter i branchen 5
Nye indtrængere 5
Substituerende produkter 6
Købsadfærdsanalyse 6
Sociale forhold 6
Personlige forhold 6
Deltagere i en købsbeslutning 7
Interview 7
Diskussion og vurdering 7
Konklusion 8
Materialeoversigt 9
Bilag 10
Bilag 1 10

Uddrag
Metode
Denne opgave er med fokus på den svenske kaffebar kæde Espresso House samt faget Afsætning a.

Derfor tages alle besvarelser udgangspunkt i viden og teori fra faget. På baggrund af faget, vil vi kort karakterisere virksomheden

for at skabe en overordnet forståelse for virksomheden, hvilke produkter de beskæftiger sig med samt den målgruppe de forsøger at tiltrække.

Derefter vil vi benytte omverdensmodellen for at redegøre for den italienske to-go kultur, og ville herunder tage brug af punkterne kulturelle forhold samt miljø i den uafhængige omverden.

For at analysere det italienske kaffemarked ville vi gøre brug af brancheanalysen Porters Five Forces tre punkter - konkurrenter i branchen, nye indtrængere og substituerende produkter.

Derudover vil vi også gøre brug af en købsadfærdsanalyse for at analysere forbrugernes adfærd i forhold til kaffe, og herunder benytte os af primære data, i det vi selv har udarbejdet et interview som vi vil transskribere.

Efterfølgende vil vi diskutere og vurdere Espresso House’s potentiale i at indtrænge på det italienske marked ved hjælp af Ansoffs Vækstmatrice for at få et overblik over virksomhedens muligheder og for at vækste og styrke sin position på markedet.

I opgavebesvarelsen tages der udgangspunkt i kvalitative kilder som blødt data, i det vi har benyttet os af diverse tekster, samt vores interview.

Vi har også benyttet os af primære data, netop grundet det interview vi har udarbejdet samt kilder. Vi gør også brug af sekundære data i besvarelsen, da vi har benyttet kilder og teorier der allerede er fortolket af andre.

Afgrænsning:
Besvarelsen af den fortsatte problemformulering “Er der plads til Espresso House på det italienske marked?”

begrænses til udelukkende at tage primært fokus på de kulturelle forhold samt miljøet, det italienske kaffemarked, indtrængning potentialet og købsadfærden.

Redegørelse
Espresso House er en svensk kaffekæde, som brænder for kaffe, mennesker og miljø. Kæden går tilbage til 1996, hvor den første kaffebar åbnede af Charles og Elisabeth Asker i Lund.

Det der i 1996 begyndte som en lille kaffebar inspireret af den italienske kaffekultur samt den amerikanske kaffebar tradition

er denne dag i dag nordens største kæde af kaffe, med over 400 caféer fordelt i fem forskellige lande - Sverige, Norge, Finland Danmark samt Tyskland.

På menuen kan man både finde kolde drikke herunder isteer, lemonader, Frapino og islatte. Espresso House er gode til at konstant udvide deres sortiment, og brygger derfor altid et nyt udvalg af friske og læskende drikke.

De tilbyder også varme drikke, og hos Espresso House finder man flere forskellige kombinationer af kaffedrikke, der hovedsageligt baseres på husets espresso.

- Derudover serveres der også mere end bare kaffe, eksempelvis deres mørke chokolade, den populære Chai-latte eller deres te.

Der bliver også tilbudt mad, herunder lækre sandwiches, salater eller diverse yoghurter.
Afslutningsvis bliver der også solgt deres bagværk Espresso House Bakery som er beliggende i Malmø. I deres bageri er kvaliteten i stort fokus, og er bagt i hånden.