Erhvervscase | Plantorama

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik
Kritiske succesfaktorer
Resultater af analysefasen
Værdikæde
Positioneringskort
Omverdensmodel
Rentabilitetsanalyse
Virksomhedens udfordringer
Handlingsforslag

Uddrag
Konkurrenter:
Hvis man kigger på konkurrencetragtmodellen kan man se Plantorama i bund og grund er den eneste på markedet med den blanding af produkter de har, derfor er der som sådan ikke de helt store konkurrenter. Ser man på de forskellige elementer i virksomheden er der mange mulige konkurrenter, men de er ikke de store trusler, da Plantorama er den ledende på markedet. Folk komme ofte også for oplevelsen, hvilket er få af konkurrenterne der kan tilbyde med den lave pris som Plantorama har, hvilket også kan ses på positioneringskortet.

Leverandør:
Plantorama har omkring 40 leverandører her i Danmark, nogle levere kun i korte sæsoner mens andre levere hele året rundt, og levere de fleste af deres standard varer. Deres udenlandske planteleverandør er som regel store producenter, som kan levere visse planter, som ikke produceres i Danmark, eller de kan fået i meget højere kvalitet i udlandet. De har tre ansatte til at sidde i holland hvor alle udenlandske leverandørerne bliver bestemt, hvor de er ude på besøg ved leverandørerne og sikre sig den rigtige kvalitet og kan blive leveret til den rigtige tid. Plantorama har en rigtig gok kommunikation med leverandørerne og dermed kan få ændret specifikke produkter til deres fordele.

Mellemhandlere:
Plantorama gør ikke brug af mellemhandlere da de sikre sig planterne har den bedste kvalitet de kan have, hvilket de gør ved at få den leveret så hurtigt så muligt ud til kunderne. Ved de får dem direkte fra producent springer de et led over og de kommer hurtigere ud til kunderne.

Kunder:
Plantoramas kunder kan defineres ved at 70% er kvinder mens 30% er mænd. Hvilket er vigtigt da de primært er kvinderne i de danske hjem der bestemmer indretningen. Derudover satser de på at tiltrække hele familien og gøre det et udflugtsmål såvel som et handelssted. Det er et mål de for det meste får opfyldt, hvilket kan ses ved at ca. 25% har børn med i hverdagene og omkring de 50% i weekenderne. Den gennemsnitlige alder på kunderne i Plantorama er ca. 50 år. Da en stor del af deres kunder er familier, så ligger deres omsætning primært i weekenden, hvor størstedelen af danske familier har fri.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!