Erhvervscase: Brøndby IF

Indledning
Navn: Brøndby IF
Ansatte: 152
Omsætning: seneste 5 år cirka –140 mio.

Beskrivelse:
Brøndby IF blev stiftet i 1964, og var en sammenslutning af Brøndby øster IF og Brøndby vester IF og det var begge klubber fra start 1900 så Brøndby IF er virkelig gammel. Helt tilbage fra den gang begyndte de Brøndby IF at satse på unge talenter, hvilket også kan ses den dag i dag. De bliver ved med at uddanne ungespiller helt ned til U-14 og op efter, de tager spillere ind som unge og sælger dem videre hvis ikke selv de bruger dem i klubben. Deres direktør har været i fodboldbranchen i 11 år og har meget erfaring, de har fodboldtrænere og fysioterapeut og mange andre formere for træner og udviklere i klubben. Fællesskab spiller en stor rolle i klubben fordi at deres fans er så vigtig for klubben og holdet. Der er stor opbakning på udebanen næsten uanset hvor i landet, fordi de han fans over hele Danmark. Når de så endelige spiller hjemmebane er der tit og oftest næsten fyldt station og det er næsten 28.000 tilskuere hvor omkring halvdelen er Brøndby fans. Brøndby IF ses som en ung klub fordi den startede i 1964, men de var stadig de første til at indføreprofessionel fuldtids spillere.

Uddrag
Virksomhedens forretningsmodel
Vi har udarbejdet en Business Model Canvas, også kendt som forretningsmodel, over Brøndby IF. Ud fra den kan vi se de vigtigste elementer indenfor virksomhedens aktivitetsperspektiv, finansielle perspektiv og deres markedstilbud. Vi kan f.eks. se at BIF’s markedstilbud er ekstraordinære oplevelser for både venner og familie. De har kombineret et stadion med udlejning af lokaler til alt fra konfirmationer til bryllupper. Man kan også se, at BIF formår at nå ud til kunderne igennem forskellige kanaler. De bruger bl.a. de sociale medier, som Facebook, hvor de har en side som bliver styret af deres fans. Dog havde BIF’s markedstilbud ikke set sådan ud, hvis ikke det var for deres mange samarbejdspartnere. Mange af dem er sponsorere, som lægger penge i BIF, hvor de så også får et udbytte fra BIF. Forretningsmodellen kan findes i bilag 1.

---

Virksomhedens udfordringer
1. Covid –19
Covid-19 påvirker nærmest alle virksomheder over hele verden. Dette er ikke en undtagelse for Brøndby IF. De har måtte lukke ned for deres stadion, og har derved ikke haft indtægter fra fans som køber merchandise i deres butik eller billetter til en fodboldkamp. Corona-tid har lukket superligaen, det vil sige at Brøndby har mistet en del penge der også.

2. Vedligeholdelse af fans
Brøndby IF’s fans er meget vigtige for klubben fordi de bliver ved med at smide penge i klubben, og de støtter holdet imod gang og med gang. Hvis holdet ikke havde fansene, ville de have svære ved at få en sejr.

3. Trussel af andre klubber
En af truslerne kunne være de gik hen og købte en af deres bedste spillere, ved at tilbyde ham en bedre kontrakt hvor han tjener en del mere. En anden udfordring eller trussel er når Brøndby er på udebane. Når man er hjemmebanehold, har man en større fordel, da man har alle ens fans med sig.
Markedsføring fra andre klubber.

4. Hooligans – negativ omtale
Brøndby if har de sidste par år, fået et ry at de har nogle meget voldsomme og til tider voldelige fans de såkaldte hooligans. Ved denne omtale kan de være uheldige at skramme andre potentielle fans væk. Familieture hvor det er far mor og børn der vil se bold, vil måske ikke tage til deres kampe pga. deres omtale.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her