Ejner Hessel AS | VØ opgave | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Ejner Hessel A/S.

1.2 (15 %)
Analyser, hvordan de fundne forhold har påvirket udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2016 til 2018. Se spørgsmål 1.1.

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2016 til 2018.

1.4 (5 %)
Forklar, hvilke forhold der har påvirket posten: Køb af materielle anlægsaktiver i pengestrømsopgørelsen for 2018. Se spørgsmål 1.1.

1.5 (5 %)
Vurder, hvilke vækststrategier Ejner Hessel A/S benytter.

1.6 (5 %)
Vurder, hvordan Ejner Hessel A/S’ forretningsmodel påvirkes af at have forhandling af flere bilmærker.

1.6 (5 %)
Vurder, hvordan Ejner Hessel A/S’ forretningsmodel påvirkes af at have forhandling af flere bilmærker.

2.2 (5 %)
Beregn, hvor meget lagerbeholdningen af Krom udgør ved udgangen af juni i stk. og kr.

2.3 (5 %)
Forklar, hvorfor der er forskel på samlede udgifter og samlede omkostninger i perioden fra marts til juni. Se spørgsmål 2.1.

3.1 (5 %)
Redegør for, hvilken ejerform Oscar Andersen bør vælge, hvis han vil følge sin revisors anbefaling.

3.2 (5 %)
Beregn, hvor meget den årlige omsætning i den nye afdeling med Harley Davidson motorcykler mindst skal udgøre, for at det er lønsomt at oprette afdelingen.

3.3 (5 %)
Diskuter, om Oscar Andersen skal etablere den nye afdeling med Harley Davidson motorcykler.

4.1 (5 %)
Beregn indekstal til belysning af udviklingen i miljøpåvirkningen hos Dækspecialisten A/S.

4.2 (5 %)
Analyser udviklingen i miljøpåvirkningen fra 2016 til 2019 hos Dækspecialisten A/S.

4.3 (5 %)
Diskuter, hvilke konsekvenser inddragelsen af CSR i markedsføringen kan medføre for Dækspecialisten A/S.

Uddrag
Først og fremmest er et meget hovedsageligt punkt, der har haft stor betydning for Ejner Hessel A/S økonomiske udvikling, nemlig at de igennem tiden er steget i hierarkiet indenfor salgsbranchen.

De startede i vognmandsbranchen, hvor de efterfølgende begyndte at opkøbe lastbiler, sætte dem i stand og sælge dem.

Senere fik virksomheden også forhandling af Iveco samt en række trailere, påhængsvogne, kraner og andet udstyr til vognmandsbranchen.

og i starten af 1990’erne begyndte Ejner Hessel A/S at opkøbe Mercedes-Benz-forretninger i forskellige jyske byer, og derved blev personbiler også en del af virksomhedens forretningsområde.

Dette har haf betydning for den økonomiske udvikling, sammen med etableringen af Starmark i 2001 med henblik på salg af nyere brugte Mercedes-Benz biler.

Ejner Hessel A/S ejede 50 % af denne virksomhed frem til 2017, hvor det fulde ejerskab af Skandinaviens største brugtbilsvirksomhed blev overtaget

som har gjort Ejner Hessel A/S nu er en af Danmarks største bilforhandlere med 24 afdelinger fordelt på 15 byer i Jylland og 9 på Sjælland.

Efter Ejner Hessel A/S overtog Starmark åbnede de en hovedafdeling i Vejle, et brugtbilscenter i Roskilde og en afdeling i Aalborg.

Med overtagelsen ønsker Ejner Hessel at skabe en endnu større synergi mellem det stigende antal af bilkøbere, der vælger enten en ny eller brugt Mercedes-Benz personbil, som virkelig har haft betydning for den økonomiske udvikling

Deres værksteder vækster med ca. 10%, som dog ikke er i nærheden af hvad salgsafdelingen vokser, men det kommer men en forklaring

af at bilerne ikke går i så meget i stykker som de gjorde før i tiden, da de er blevet optimeret til at være meget mere sikre, sammen med at serviceintervallerne bliver længere og længere.

Deres værksteder er gearet til at håndtere en større volumen af biler, der i mange tilfælde blot skal serviceres.

Ejner Hessel A/S har optimeret deres IT og kundeoplevelse ved at investeringerne i blandt andet lagerrobotter og automatiseret værkstedsindskrivning ikke et " enten eller" i forhold til kundebetjening

men snarere et " både og" sammen med de for et par måneder siden åbnede Danmarks største Mercedes-Benz-center i Aarhus, som desuden er forberedt til den digitale verden i såvel showroomet som ved værkstedsbesøg.

Men de vil ikke gå ned på nærheden, det er vigtigt for dem selvom de har optimeret meget af deres bestilling og leasing af biler at der stadig er en kundekontakt så kunden føler sig velkommen når de er på værksted eller ude og kigge efter ny bil.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu