Ejner Hessel A/S | Analyse | Virksomhedsøkonomi

Indholdsfortegnelse
1.1
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Ejner Hessel A/S.
1.2
Analyser, hvordan de fundne forhold har påvirket udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2016 til 2018. Se spørgsmål 1.1.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.3
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2016 til 2018. Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.4
Forklar, hvorfor egenkapitalens forrentning er steget fra 29,3 % i 2017 til 35,4 % i 2018. Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.5
Forklar, hvorfor årets pengestrøm for 2018 er positiv med tkr. 1.293, når Ejner Hessel A/S har købt materielle anlægsaktiver for tkr. 78.292 i 2018.
Pengestrømsopgørelsen fremgår af bilag 2.
1.6
Vurder, hvilke vækststrategier Ejner Hessel A/S benytter
1.7
Vurder, hvordan Ejner Hessel A/S’ forretningsmodel påvirkes af at have forhandling af flere bilmærker.

Uddrag
Virksomheden Ejner Hessel A/S benytter sig bl.a. af markedsudvikling, som vækststrategi.

Dette skyldes at virksomheden ønsker at nå ud til flere forbrugere, ved at implantere sig på flere markeder, samt udvide deres sortiment så de dermed appellere til flere kunder.

Dette har de gjort ved at bl.a. tilbyde salg af brugte såvel, som nye biler til både privat og erhverv. Derudover har Ejner Hessel A/S `premium ́ brand Mercedes-Benz, samt virksomhedens anden store forhandler, nemlig mærket Renault, lanceret en række modeller af biler, hvilket som noget nyt, i højere grad appellerer til mellemklassekøberne.

På denne måde har Ejner Hessel A/S ved hjælp af disse løbende nye modeller fra producenterne samt satsningen på de miljørigtige motorer, opnået en markant vækst på bagrund af deres markedsudvikling.

Ejner Hessel A/S benytter sig også af vækstrategien produktudvikling. Dette bruges da de også tilbyder modificerede nye produkter til deres nuværende markedssegment. Dette sker fordi at salget af de nuværende produkter, som det gør på mange markeder, altid udviklere sig og optimeres, og kunder ønsker derfor nye og moderne produkter fra virksomhederne.

Bl.a. kom mærket Mercedes, som historisk er kendt for sine større luksusbiler, ind på det lille bilmarked med sin A-klasse lille og smarte familiebil. Her var disse biler stadig målrettet mod de segmenter på markedet der ønsker at betale en høj pris for et prestigefyldt mærke, men samtidig tilbød de dem flere muligheder.

På denne måde kunne de kunder der ønskede at købe en lille bil, være i stand til at forblive hos mærket i modsætning til at skulle ud og søge andre muligheder.

Dette har desuden skabt stor vækst for Ejner Hessel A/S, da de på denne måde har skab et behov og tillid hos kunden, der gør at kunden vil se virksomheden, som værende troværdig og pålidelig udbyder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu