Egetæpper AS | Erhvervscase | 10 i Karakter

Indledning
Vi vil i dette notat indsamle forskellige informationer om virksomheden Egetæpper A/S. Baseret på disse oplysninger vil vi udarbejde en virksomhedskarakteristik samt inddrage Business Model Canvas.

Derudover, vil vi foretage både interne og eksterne analyser af virksomheden med henblik på, at udarbejde en SWOT-analyse af Egetæpper.

Til sidst vil vi udvælge de kritiske succesfaktorer for virksomheden og fastlægge de centrale udfordringer for Egetæpper A/S, samt løsninger for disse udfordringer.

Indholdsfortegnelse
Indledning: 1
Metode: 1
Karakteristik af virksomheden og dens forretningsmodel: 2
Udfordringer: 3
- Udfordring 1 3
- 1.1.1 Analyse af udfordring 1 3
- 1.1.2 Handling Forslag 4
- 1.1.2 konsekvenser 4
- Udfordring 2 4
- 2.1.1 analyse af udfordring 2 4
- 2.1.2 Handling Forslag 4
- -2.1.3 Konsekvenser 4
- Udfordring 3. 4
- 3.1.1 Analyse af Udfordring 3. 5
- 3.1.2 Handling Forslag 5
- 3.1.3 Konsekvenser 5
Bilag: 6
- Bilag 1: Business Model Canvas 6
- Bilag 2: SWOT 6
Bibliografi 8

Uddrag
Egetæpper blev i Herning grundlagt i 1938 af Mads Eg Damgaard. Grundlæggeren var en visionær iværksætter, der kun brugte den nyeste teknologi til hans tæpper.

I dag er Egetæpper en af Europas største producenter af tekstile gulve og beskæftiger 402 medarbejder i Danmark (Egecarpets, u.d.).

Det er en koncern, der har til formål og mission at designe smukke tæpper til en bæredygtig fremtid ved at udfordre og optimere produktionsmetoder og bane vejen for kreativt design.

Koncernen ledes af Svend Åge Færch (CCO) og John Vestergaard (CEO) (Egecarpets, u.d.). Virksomheden er en produktionsvirksomhed, der producerer i Danmark, og har datterselskaber i Frankrig

Tyskland, Norge, Sverige, Storbritannien, Kina og De Forenede Arabiske Emirater (Egecarpets, u.d.). Egetæpper har et stort netværk af agenter og distributører, der sælger tæpper til 48 lande.

Egetæpper er et aktieselskab, der både sælger B2B og B2C, men fokusere primært på kontraktmarkedet altså hoteller, kontorer, institutioner og transport (Egecarpets, u.d.), hvor 90% af deres omsætning kommer fra (tildelt videoer, 2018).

De sælger: væg til væg tæpper, tæppefliser og -planker, løse tæpper, løbere og tæpper til korridorer. Derudover sælger de også specialdesignet tæpper til erhverv (Egecarpets, u.d.).

I 2019/20 omsatte virksomheden for 1.156.000.000 kr., hvilket er lavere end de solgte året før, hvor de omsatte for 1.235.000.000 kr. I 2019/20 var der et resultat på 47.000.000 kr. før skat, og i 2018/19 var resultat før skat på 58.000.000 kr.

Afkastningsgraden for koncernen har haft en negativ udvikling fra 2018/19 til 2019/20. I 2018/19 var den på 7,60% og i 2019/20 var den på 5,61%.

Soliditetsgraden var i 2018/19 på 47% og i 2019/20 på 43%, hvilket er en positiv udvikling da, den skal ligge på 30-40% (Årsrapport, 2019-20).

Mads Eg Damgaard familie fond har i de seneste år opkøbt en stor del af virksomhedens aktier, med henblik på at få virksomheden afnoteret fra børsen.

Fonden ejede i 2019 96,6% af aktierne og 98,41% af stemmerettighederne (artikel "Mads Eg fonden", 2019).

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu