Egetæpper A/S | Erhvervscase

Indholdsfortegnelse
Virksomhedens forretningsmodel..............................................................................................3
Resultater fra analysen...............................................................................................................4
Kritiske Succesfaktorer..............................................................................................................5
Virksomhedens udfordringer .....................................................................................................6
Løsningsforslag .......................................................................................................................... 7
Metodeovervejelser .................................................................................................................. 10
Litteraturliste............................................................................................................................11
Bilag ......................................................................................................................................... 12

Uddrag
Som nævnt tidligere vil kundernes købekraft blive svækket. Kunderne vil derfor vælge Egetæppers konkurrenter. Eksempelvis IKEA som tilbyder flere billigere tæpper.

Egetæpper kunne derfor overveje at udbyde billigere tæpper i deres sortiment. Dette kunne ændre kundernes tankegang til Egetæpper, således at de ikke kun bliver forbundet med en butik med høje priser.

Konsekvens 1: Løsningsforslaget vil forårsage et kompromis med Egetæppers kernekoncept. Hvis de tilføjer billigere tæpper til deres sortiment, vil de måske ikke kunne imødekomme konceptet om den høje kvalitet. Det er en stor risiko, af den simple grund at selve konceptet har været grundlaget for Egetæppers vækst.

Konsekvens 2: Løsningsforslaget vil også kunne forårsage en ændring i deres store fokus på miljøet.

Hvis alt deres fokus skal ligge på at producere billige tæpper, som skal være mulige at købe under en lavkonjunktur, vil der måske ikke være så meget overskud eller penge til at have miljøet i højsædet.

Det vil betyde at mange ikke vil prioritere Egetæpper, da det nemlig et voksende element i de fleste forbrugers hverdag.

Løsningsforslag 2 til udfordring 1: Konjunkturændringer

Egetæpper skal skabe vækst gennem markedspenetrering og via forbedring af produktudvikling. Hvis egetæpper ikke kan få solgt deres dyre tæpper under en lavkonjunktur, skal de skabe vækst gennem markedspenetrering, erobring af markedsandele med de nuværende produkter.

Konsekvens 1: Med hjælp af markedspenetrering kan virksomheden øge salget af sit eksisterende produkt til det nuværende marked.

Virksomheden kan øge det samlede marked ved at tage markedsandele fra konkurrenterne, som de allerede har benyttet sig af, ved at bruge denne strategi står Egetæpper her over for kendte markedsforhold.

Konsekvens 2: For at udnytte denne strategi skal man have mange penge på kontoen, og hvis det ikke lykkedes skabe et større salg, ved hjælp af markedspenetrering kan det koste dyrt.
Løsningsforslag 1 til udfordring 2: Mange substituerende produkter

Egetæpper kunne ændre deres markedsføring til blive mere innovativt for at ramme de 2 grupper på B2C markedet. Ved at vise tæpperne ikke bare kan erstattes med kedelige trægulve og at man kan eksperimenterer med forskellige mønstre og farver, eller at det kan skabe en stemning i hjemmet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her