Indledning
Ecco er en verdensomspændende, dansk skoproducent. Virksomheden blev grundlagt i 1963 af Karl Toosbuy i den lille, sønderjyske by Bredebro.

Ecco har siden 60'erne udviklet sig til en global koncern med milliardomsætning, og i dag ejes virksomheden af grundlæggerens datter Hanni Toosbuy Kasparzak.

Jeg vil i løbet af denne opgave redegøre for Ecco's konkurrenceevne og kernekompetence, samt deres vision, mission, ide og værdier.

Derudover vil jeg analysere Ecco's konkurrencestrategi og finde relevante faktorer fra Eccos afhængige og uafhængige verden, samt opstille en omverdensmodel.

Herefter vil jeg udarbejde værdikædeanalyse for Ecco, samt udarbejde en SWOT-opstilling, Afslutningsvis vil jeg Vurdere Ecco's strategiske muligheder for at opnå fremtidig vækst.

Indholdsfortegnelse
Indledning 2
Kernekompetence og konkurrenceevne 4
Omverdensmodellen 6
Generisk strategi 9
SWOT-Opstilling 10
Værdikæde analyse 11
Vækststrategi for fremtidig vækst 12
Kildeliste 13
Kernekompetence og konkurrenceevne 13

Uddrag
Miljø
Ecco’s forbrugere kan have en forventning om, at produktionen af skoene er miljøvenligt og ikke børnearbejde.

Dette kan have en stor betydning for virksomheden, da folk med tiden er begyndt at fokusere mere på miljøet.

Hvis Ecco ikke bekymrede sig omkring miljøet, kunne der være en risiko for, at efterspørgslen ville falde.

Demografiske forhold
Ecco har mange kunder verden rundt.
Der sælges Ecco-sko i næsten 100 lande.

Den ældre generation er den klart største del af Ecco’s forbrugere, da fokusset er på at skabe den maksimale komfort. De unge i dag, går typisk efter de lidt smartere eller nyere produkter.

Massemedier
Ecco er på de sociale medier såsom Facebook og Instagram.

Det er en stor del af Ecco’s trafik til deres hjemmeside, som foregår via link fra de sociale medier.

Folk bruger typisk Facebook eller Instagram på dagligt plan, og udover de direkte links til hjemmesiden, så hjælper det også Ecco, at Facebook anvender Cookies.

Når folk shopper online, vil de få Ecco’s annoncer op på deres startside. Her bliver forbrugeren gjort opmærksom på Ecco, samtidig med de får vækket deres interesse.

Enkelte Ecco-butikker rundt omkring i landet, har deres egen lille Instagram-profil, hvor de holder deres kunder, opdaterede med de nyeste tilbyd og varer i butikkerne.

Kulturelle forhold
Moden skifter som vinden blæser, om man vil det eller ej. Ecco er en kvalitetssko, som er designet til at opnå den bedste komfort.

Det kræver derfor også en dygtig designer, der kan få skoene til at fange forbrugerens opmærksomhed, på den positive måde. Ecco har også designet og lanceret en damesko med hæl, hvor komforten stadig er helt i top

Interesseorganisationer
SOS Børnebyerne er en af Ecco’s interesseorganisationer.

De arbejder for at give forældreløse og udsatte børn en tryg barndom med en familie, et kærligt hjem og en uddannelse.

Den afhængige omverden

Konkurrenter
Ecco er i en hård kamp imod de billige kopier.

Ecco’s sko er så verdenskendte, at man stort set kan finde et par falske Ecco sko overalt i verden. Ecco har dog også mange andre konkurrenter udover de mange kopier.

Her kan man nævne navne som Vagabond, Adidas, Nike og mange andre skoproducenter. Man kan sige at brands som Nike og Adidas ikke ligefrem har den sammen strategi som Ecco.

Deres måde med at masseproducere et fedt design til billige penge, trækker en stor del af kunderne væk især de unge.

Kunder
Ecco’s klart største kundekreds er den ældre generation, som foretrækker at passe på deres skrøbelige fødder, samt give den bedst mulige komfort.

Ecco har de seneste par år, prøvet at nå ud til den yngre generation, ved fx at designe mere enkelte designs i flere enkelte farver.