Drop True Crime | Analyse | Andrea Dragsdahl

Indledning
Er det acceptabelt at bruge virkelige forbrydelser og tragiske hændelser i underholdningsbranchen? Dette er et spørgsmål, der er meget debat om og mange delte meninger om.

True crime er en genre hvor virkelige forbrydelser, ofte drab eller drabsforsøg bliver brugt i film, serier og podcasts som underholdning.

I artiklen ”Drop true crime”, skrevet af Andrea Dragsdahl, kritiserer hun genren true crime, og argumenterer for, at det er etisk forkert, at bruge andre menneskers tragedie som underholdning.

Uddrag
Andrea Dragsdahl bruger både logos og pathos til at styrke sine argumenter. Hun appellerer meget til følelserne når hun nævner eksempler på folk der har mistet et familiemedlem eller lignende

og hvor medierne så bruger disse historier som underholdning. Hun bruger dog også logiske argumenter. Hun forklarer f.eks. at medierne i mange tilfælde bruger disse mordsager uden at have fået tilladelse fra de involverede.

Hendes hovedpåstand om, at man skal droppe true crime er jeg meget uenig i. Der er nogle dårlige sider af true crime, men ikke noget vi ikke kan rette op på.

Jeg synes også at Andrea Dragsdahl bruger nogen meget specifikke dårlige eksempler til at repræsentere true crime genren som helhed.

Hun nævner bl.a. eksemplet med samtykke og, at de involverede i sagerne ikke bliver informeret om, at filmen/podcasten er blevet produceret.

Dette sker dog kun i meget få tilfælde. For det meste er de involverede personer blevet informeret og har givet samtykke, og i mange tilfælde er de også med til produktionen af disse film/podcasts.

Det ser vi f.eks. i podcasten ringbindsattentatet, hvor i både ofret, kæresten til ofret, stedsønnen til ofret og detektiven optræder.

Hendes holdning til, at det er etisk forkert og egoistisk at bruge virkelige mordsager som underholdning er kun relevant i de tilfælde hvor der ikke er blevet givet samtykke.

Hvilket ikke er tit. Jeg er enig i, at det er etisk forkert og egoistisk at bruge disse følsomme sager uden at have fået samtykke fra de virkelige personer.

Hun beskriver, at man ikke skal bruge en historie, hvor der er tvivl om sandheden. Jeg synes dog, at man godt kan bruge historier fyldt med tvivl.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu