Drømmen | Analyse | Niels Arden Oplev

Indledning
Drømmen er en dansk film fra 2006 baseret på en sand historie om en ung dansk dreng, der udfordrer sin skoles undertrykkende autoritet og tager den mobbede skoleinspektør ud i en viljekamp på "den gamle skole", i Danmark i 1969.

Filmen er instrueret af den danske manuskriptforfatter og filminstruktør Niels Arden Oplev og har blandt andet Janus Dissing Rathke(Frits/Martin), Anders W. Berthelsen(Freddie Svale), Bent Mejding(skoleinspektør Lindum-Svendsen) i hovedrollerne. Den vandt seksten priser i 2006 og 2007.

Uddrag
Frits er en dynamisk karakter, fordi han udvikler sig gennem handlingsforløbet fra den naive og følsomme dreng, der gemmer sig og græder i skjul, til den modige dreng, der stå imod inspektøren, fordi han kan ikke længere bære inspektørens tyranni.

Et eksempel kan være, ved 1:33:00 inde i filmen, hvor Frits konfronterer inspektøren ved at kalde på ham løgner, fordi han har vandt retssagen gennem løgner og afpresning.

Frits bliver slået hårdt og falder til jorden flere gange, men rejser han sig hver gang, for at vise inspektøren, at han vil udholde alt og så meget som nødvendigt for at miskreditere ham over for de andre.

Frits klassekammerater klapper ham, som et tegn på anerkendelse fra dem, og at han har vandt over inspektøren.

Lindum-Svendsen er skoleinspektøren på 25 år. Han er en respekteret mand, vises det sig ved skolestartsceremonien, hvor alle rejser sig op og klapper, mens han kommer ind. Der benyttes en travelling kamerabevægelse, der følger ham mens han går imod talerstolen.

Mens inspektøren får en 25 år jubilæumsgave og en rosende introduktion fra en af skolekommisionens medlemer, benyttes der en tiltet kamerabevægelse, som gør scenen fra total billedbeskæring til halvnær, og så skoleinspektøren fremstår større og magtfulde.

Lindum-Svendsen starter sin tale hvad at sige: ”Jeg kan love jer, at jeg ikke skal hvile på laurbærrene. Hvert nyt skoleår er en ny kamp.

Hver skoledag er et nyt slag, der skal vindes.”(Ibid, Lindum-Svendsen, 0:08:13), mens der bruges en tiltet televinkel kamerabevægelse, for at forstærke at inspektøren er en streng og autoritær mand, og at han mener hvad han siger.

Her sammenligner han skolemiljøet med et militærmiljø, og få man lige fra starten fornemmelsen, at han er en hård og autoritær mand.

Et andet eksempel kan være, når han kommer ind i Frits´ klasse og siger at de skal gøre plads for generalen, som igen er en reference til militærlivet. Han er en magtelsker og han kan godt lide at ydmyge eleverne.

Et eksempel kan være, da inspektøren deler eleverne op i klasser i gymnastiksalen, og han kommer med en bemærkning om Frits hår: "Måske skulle du lige have været en tur omkring frisøren først.

"(Ibid, Lindum-Svendsen, 0:09:28). Skoleinspektøren, sekretæren og alle eleverne griner højt af Frits.

Han gør grin med Frits en anden gang, når han spørger eleverne om hvad de har lavet i sommeferien, og Frits fortæller at han have fået et fjernsyn: "Har du så set fjernsyn hele ferien?

Det lyder sandelig lærerigt."(Ibid, Lindum-Svendsen, 0:11:18). Denne adfærd indikerer, at han er ligeglad med elevernes følelser.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu