Det forsømte forår | Analyse | Hans Scherfig | 10 i Karakter

Indledning
Er der altid det samme miljø i skolen, som vi kender i dag? Nej, der var helt anderledes ca.75 år siden, men man kan rejse den tid og opleve deres verden gennem romanen ”Det forsømte forår” er skrevet af Hans Scherfig i 1940 og har temaerne magt og forhold mellem elever og deres lærer.

Tekstuddraget handler om en streng lektor, der opfører sig forskelligt indenfor og uden for skolen. Han er en helt almindelig person uden for skolen

ifølge teksten ”Han er bare en lille uanselig mand”. Når han kommer i skolen, føler han sig mægtig og forventer at eleverne viser ydmyghed.

Uddrag
Det står i teksten ”Nå, Tykkesen!, råber han til klassens tykke dreng”. I romanen har læreren magt og deres forhold til hinanden er ulige.

For eksempel griner de, når han siger noget han synes er morsomt, selvom de ikke synes, at det er. Han bruger mange gange face truende ord til sine elever.

Men eleverne holder ud og har tungt til at opføre sig at alt ting er i orden ”det er farligt ikke at le, når Cæcar lader sit vid spille”. Hele klassen er presset over for læreren. Kort sagt er læreren og elevernes forhold meget asymmetrisk.

Situationen foregår på et offentligt sted (i skolen), men fysisk er de på hjemmebane, fordi de alle sammen kender hinanden og kender til situationen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu