Det Danske ølmarked | Brancheanalyse | 10 i Karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Det danske ølmarked er i stor vækst med virksomheder som fx Carlsberg Danmark A/S og Royal Unibrew A/S samt helt store markedsandele som Tuborg der er i forsat vækst.

Opgave 2
For at Analysere de 2-3 relevante faktorer i omverdenen som kan påvirke virksomhederne på ølmarkedet, har jeg valgt at tage udgangspunkt i omverdensmodellen, herunder den uafhængige omverden. De to faktorer som findes relevant, er miljø og kultur.

Opgave 3

Opgave 4

Opgave 5

Uddrag
Tidligere var producenterne klar over forholdet mellem kvantitet og kvalitet. Nu er der er dog dukket en ny trend op på ølmarkedet, her forsøger producenter at fokuserer mere på øllens kvalitet.

Flere forbrugere prioriterer bæredygtighed, sundhed og økologi. Det betyder, at det blandt andet ikke har noget at gøre med at drikke en stærk øl og blive fuld, tværtimod har det at gøre med smag.

Som et resultat leder flere og flere forbrugere efter sundere øl, hvorfor producenter satser på specialøl, selvom det før var et nichemarked.

Dette har resulteret i, at producenter ikke længere konkurrerer om prisparametre, men om produktparametre, hvor funktionel kvalitet spiller en vigtig rolle på det danske ølmarked.

2017 var et meget positiv år, her blev der nemlig lanceret 1662 nye øl på det danske ølmarked. I 2018 var der 197 bryggerier og kontaktbryggerier, her fik hele 30 bryggerier deres første debut i 2017 hvilke endte ud i en rekord.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu