Det danske ølmarked | Analyse

Indholdsfortegnelse
Karakteriser Det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparamet
- Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for øl omfatter forskellige former for øl, der er det industrielle øl, alkoholfrie øl og special øl. 30 nye bryggerier og kontraktbryggerier debuterede i 2017, som er en ny rekord og næsten en fordobling til de 16 debutanter i 2016

Dette har gjort at Danmark i alt nu har 197 åbne bryggerier og kontaktbryggerier. Denne rekord gjorde også at det blev rekordåret for nye øl, da der blev lanceret 1.622 nye øl på ølmarkedet i Danmark.

Carlsberg Danmark er den virksomhed som har størstedelen af markedsandelen, hvilket gør at de er markedsledere. Efter dem kommer Royal Unibrew som er markedsudfordre.

Dette kommer også til udtryk på brandfordelingen af markedsandelen, det er nemlig Carlsbergs produkter såsom Tuborg og Carlsberg øl som er markedsledere på den front Tuborg har en markedsandel på 36,6% og Carlsberg på 14,5% .

Her er det altså et marked som har et stigende udbud af udbydere. (Dette ses i bilag 1,14 & 15) Stigningen på efterspørgslen er tydelig at se indenfor salg af alkoholfri øl og tyndere øl.

Man kan se forandring i procentformindskningen af alkoholprocent, i 2013 så man at den gennemsnitlige alkoholprocent lå på 6,94% og i 2018 var den faldet ned til 6,28% i gennemsnit. (ses i bilag 2).

Der sker det at flere og flere begynder at efterspørger specialøl i Danmark. I 2012 lå markedsandelen for specialøl på godt 5% hvor den i 2017 lå lige under de 10% (ses i bilag 3)

Selvom flere begynder at efterspørger specialøl, er det stadig pilsner der har den største markedsandel på fordelingen af ølsalget nemlig med 59%. (Ses i bilag 13)

Flere og flere af den danske befolkning er begyndt at tænke mere på sundhed, hvilket påvirker måden og procenterne i øl.

Flere er begyndt at vælge øl ud fra smagen og ikke hvor mange procenter der er i øllen. Ergo man vil hellere drikke for at nyde øllen i stedet for at blive beruset.

---

På bryggerimarkedet bliver der produceret kortvarige produkter i form af øl. Når det kommer til emballage, skal man som jeg har nævnt før, tage hensyn til det miljømæssige krav.

Derudover betyder det ydre og meget for kunderne. Det er vigtigt man vækker kundernes opmærksomhed, dette kunne evt. være ved at bruge deres eget logo.

Det er ikke nok at emballage skal beskytte produktet, den skal også have de basale funktioner såsom, at den skal være nem for kunden at åben, da det ville kunne være en ulempe, hvis man skal bruge tid og kræfter på at åbne den.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu