Det danske ølmarked | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
- Karakteriserer det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
- Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Konkurrenter:
- Kunder:
- Økonomiske forhold:

Opgave 3
- Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

- Kvalitet:
- Emballage:
- Sortiment:
- Service:
- Mærke:
- Branding:
- Produkts Livsforløb:

Opgave 4
- Diskuter følgende udsagn:
1. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.

2. Private labels er en fordel for ølproducenterne.

3. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston- modellen.

Opgave 5
- Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Det danske ølmarked har været igennem en markant udvikling de seneste år. I 2017 åbnede fik hele 30 bryggerier debut i Danmark, hvilket vil sige at der nu er 197 bryggeri rundt omkring i landet, hvor der i året 2012 kun var 132 bryggerier i landet dette fremgår i bilag 1.

Øl typerne har gennem årene ændret sig, og der er nu kommet stigende efterspørgsel på specialøl og håndværks.

Det der kendetegner især håndværk øl, er generelt denne stigende fokus på kvaliteten i stedet for kvantiteten. I og med at folk prioritere smagen og nydelsen fremfor alkoholprocenten.

En anden type øl, som også er blevet et hit hos danskerne er de tynde øl. De tynde øl indeholder samt en lavere alkoholprocenten, hvilket også er sundere nu hvor de fleste går meget op i deres kost og næringsindtag.

Ifølge Bryggeriforeningen nævner de også, at alkoholprocenten falder år for år. Da den gennemsnitlige alkoholprocent lå på 6,94% i 2013, og hvor den i dag ligger på ca 4,6%.

En stor faktor som er skyld i væksten på de tynde øl er denne sundhedstrend, da de fleste dansker lægger stor fokus på hvad de indtager, både for at opfylde deres egen tilfredshed men også for deres helbreds skyld.

Det danske specialøls marked har haft en stigning på ca. 5% fra år 2012 - 2017. Bryggeriet Fuglsang har videreudviklet disse special øl, og lanceret 3 nye specialøl.

Som primært kan købes i de danske supermarkeder som coop og rema 1000, dog sælger de også til restauranter.

I og med der er mange konkurrenter og det er svært at trænge sig ind på marked, da folk foretrækker at tage det de bedst kender til.

Har de valgt at deres design skulle være en brun glasflaske og nye labels, så dette skulle tiltrække flere kunder, samt ligger prisen i den lave ende.

Trods denne store fokus på sundhed og økologi, er den helt almindelig pilsner stadig klart mest foretrukket hos forbrugerne, da deres markedsandel ligger på 59% i 2018.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu