Det danske ølmarked | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
- Muligheder:
- Trusler:
Opgave 3
- Stærke sider:
- Svage sider:
Opgave 4
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.
Opgave 5
- TOWS-matrix

Uddrag
Danmark har i alt 197 åbne bryggerier og kontaktbryggerier, som har lanceret øl. Carlsberg og Royal Unibrew er nogle af de bryggerier der lancerer flest nye øl.

Det forventes at der vil være en stigning i markedsandelen på specialøl/håndværksøl, da håndværksøl er en stor succes i Danmark.

Markedet for specialøl i Danmark er ifølge bryggeriforeningen steget med en andel fra fem procent til lige under 10 procent fra 2012-2017. I forhold til markedet for almindelige konsum-øl er de på vej ned.

Mange af de danske bryggerier opstår i mindre byer og på små øer, og bidrager derfor både til lokal sammenhængskraft, beskæftigelse og økonomi, dog er det ikke udelukkende lokalt at specialøl kommer ud.

Markedet for øl i Danmark består både af forhandlere på konsumentmarkedet (B2C) som Coop og Rema1000 samt i specialforretninger der udelukkende sælger øl, men øl sælges også på producentmarkedet (B2B)

da der ofte er forhandles øl til restauranter og kroer som så sælger det videre til deres gæster. Kunderne er altså både privatforbrugere, men også virksomheder der køber det til anvendelse i deres egen virksomhed.

Øl med lav alkohol er i stor grad kommet frem på det danske ølmarked. Den stigende produktion af alkoholfri øl skyldes, at der er kommet et nyt behov i samfundet, hvor der efterspørges øl med en lavere alkoholprocent.

Årsagen til det nye behov kan skyldes den nye tendens på det danske marked indenfor sundhed og økologi. Den øgede efterspørgsel på øl hænger godt sammen med at flere forbrugere ønsker en sundere og mere aktiv livstil.

Dog er det ikke disse der sælges flest af, da der stadig er flest der vælger øl efter smagen og ikke efter procenterne. Markedslederen på det danske ølmarked er Carlsberg Danmark A/S, som har en markedsandel på 58,8% som også forventes at opnå en stigende andel.

Royal Unibrew A/S har en markedsandel på 22,4% og kan derfor siges at være markedsudfordre da de ligger lige efter Carlsberg Danmark A/S, dog er der et godt stykke imellem de to virksomheders markedsandel.

Kigger man på salget fordelt på øltyperne har pilsner 59% af markedsandelen, hvor Classic/lager/brock kommer næstefter med en markedsandel på 20% og stærk pilsner har en markedsandel på 12%.

Hvis man ser på markedsandelen på brands, så er Tuborg markedsleder med 36,6% og Carlsberg markedsudfordrer med 14,5%.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu