Det danske ølmarked | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
OPGAVE 1
Karakteriser Det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

OPGAVE 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Kunder:
- Konkurrenter:
- Leverandører:

OPGAVE 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.
- Kvalitetsdimensioner
- Emballage
- Sortiment
- Substituerende produkter
- PLC-forløb

OPGAVE 4 (Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.)
Diskuter følgende udsagn:
1. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
2. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
3. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

OPGAVE 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
2017 var et år hvor det danske ølmarked satte rekord. Hele 1622 nye øl kom på markedet, dvs. at der dagligt blev produceret ca. 4 øl.

Derudover kom der også 30 nye bryggerier henholdsvis i små byer og på mindre øer. Det fortæller noget om, at det danske ølmarked altså er i stor vækst.

De mest dominerede øl producenter er Carlsberg Danmark A/S og Royal Unibrew A/S som ejer størstedelen af det danske ølmarked, med en sammenlagt markedsandel på ca. 81 pct.

Dette er markant mere end de andre virksomheder på markedet, da den næstbedste er Coop Danmark A/S som er har en faldende andel på 6,7 pct.

Dog er markedet præget af stor konkurrence, hvilket giver nye bryggerier en chance for at trænge ind på markedet, da de nyopståede virksomheder som regel hører under begrebet markedsnicher.

Når man ser på øltyper, er det tydeligt at se, at pilsner ejer størstedelen af salget med hele 59 pct. Dog er markedet ikke hvad det har været, og nye tendenser er begyndt at vise sig.

Folk søger mere i retningen af kvalitet frem for kvantitet, dvs. man vil altså hellere købe en dyre øl, og få en bedre smagsoplevelse.

Dette medvirker til at bryggerier i større grad fokuserer på specialøl, hvilket førhen ikke var så populært og som for det meste kun var nichevirksomheder der benyttet sig af.

Man kan også se den positive udvikling af specialøl i diverse forretninger. Det er svært at få plads i detailbutikker, men på grund af den stigende efterspørgsel på specialøl, har detailhandlerne taget det til sig, og er begyndt at sælge det.

Derudover er tendenserne i højere grad også præget af økologi, sundhed og bæredygtighed. Derfor er mange øl producenter begyndt at producere sundere øl

i form af let øl og alkoholfrie øl, da man ikke ønsker at blive lige så hurtig fuld, men man vil stadigvæk godt have den gode smagsoplevelse.

Alt i alt kan man altså se, at prisen ikke længere er den største konkurrencefaktorer. Nu handler det i større grad om kvalitet frem for kvantitet, da det har vist sig at være det kunderne ønsker og dermed den nye tendens i samfundet.

---

Når man kigger på kunder i omverdenen, er alle virksomheder naturligvis afhængige af deres kunder, da de skal skabe omsætning.

På det danske marked bliver øl solgt i adskillige sammenhænge, og det er henholdsvis i supermarkeder, på tankstationer, på caféer og på restauranter.

Øl producentens kunder er af denne grund primært mellemhandlere, da det er her hvor man sælger mest øl. Mange øl brands er afhængige af at deres øl bliver solgt disse steder.

De helt store øl producenter som for eksempel Carlsberg har ikke samme afhængighed. Carlsberg øl er et godt eksempel på en varer som skal være i diverse supermarkeder eller tankstationer da det er et produkt mange kunder ville efterspørge og supermarkederne kan ikke undvære dem.

Carlsberg her med andre ord skabt sig et brand. Supermarkederne og tankstationerne afhænger derfor i høj grad af, hvor meget forbrugerne efterspørger produkterne/øllene.

Når man ønsker at drikke en øl på henholdsvis en restaurant eller cafe, er det blevet mere eftertragtede, at nyde en specialøl frem for en typisk pilsner.

Restauranterne er derfor begyndt at have et større udvalg af specialøl frem for flere forskellige typer af almindelig “hverdags” øl.

Kunderne har i større grad også mere fokus på sundhed, hvilket præger det danske ølmarked. Nu skal øl producenterne i højere grad begynde at producere sundere øl, i form af let øl og alkoholfrie øl.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu