Det Danske Ølmarked – Afsætning årsprøve

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.

Opgave 5
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Indledning
Danmark er et rigtigt øl-land med 197 åbne bryggerier og kontraktbryggerier i 2017. Bryggerierne introducerede ikke mindre en 1.622 nye øl på det danske marked i 2017, i gennemsnit 4½ ny øl hver eneste dag.

Hvert år kommer der nye bryggerier til, og det bliver mere og mere normalt at hvert enkelt lokalsamfund har sit eget øl brand, noget vi kender fra især Sydtyskland og Østrig. Bryggeribranchens direktør Niels Hald udtaler også stor tilfreds med udviklingen, eftersom det giver forbrugerene mange nye øl med forskellige smagsvarianter.

De mange nye bryggerier indtog det danske marked med fart, det har også fået de to giganter, Carlsberg og Royal Unibrew til at lancere flere nye øl end tidligere, hvor der især satses på specialøl eller håndværksøl. Det er et begreb der for alvor tog fart i USA, hvor fokus er på kvalitet frem for kvantitet og på nydelse frem for beruselse. Carlsberg har under brandet Carls lanceret mange specialøl og Royal Unibrew er gået skidtet videre, med ombygningen af bryggeriet i Odense til at kunne håndtere produktionen af specialøl, har de lanceret flere nye brands og indgået et samarbejde med øl pioneren Anders Kissmeyer.

Uddrag
Det danske ølmarked har mange forskellige udbydere, som gerne vil afsætte det samme produkt, som deres konkurrenter. Mange virksomheder kæmper derfor om kunderne. De vil gerne tænke i nye baner, og udvikle deres produkter, så de opnår mest muligt succes/markedsandel.

Der er helt klart nogle store brands som Carlsberg og Royal Unibrew, som oftest er first-mover, når det gælder udvikling af produkter. Dog forsøger de mindre bryggeri, som Harboe Bryggeri og Bryggeriet Vestfyen at komme ind på markedet ved at satse på andet end normale øl, derimod speciel-øl, samt øl med lavere alkoholprocenter.

Den nye trend med speciel-øl og mikrobryggerier har åbent op for et helt nyt marked. Her er der mulighed for nye indtrængere, som mikrobryggerierne, som er nævnt ovenfor. Når nye markeder opstår, vil der være stor konkurrence blandt virksomhederne.

Markedet er meget stort inden for øl, dog er der også en meget stor konkurrence. I 2017 blev det et rekordår, hvor der blev lanceret 1.622 nye øl på det danske ølmarked, heriblandt var det mange mindre virksomheder, som var med til at lancere de mange forskellige øl. Hvis de mindre bryggerier skal kunne differentiere sig fra de store markedslederne, kræver det udvikling i høj kvalitet, og samtidig et stort mod til tidligt at følge tidens trends.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her