Det danske chartermarked | Analyse

Opgavebeskrivelse
Opgave 1. Karakteriser Det danske chartermarked.

Opgave 2. Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
- Miljø
- Kultur
- Økonomi

Opgave 3. Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.
- Stimuli:
- Organisme:
- Respons:

Uddrag
Det danske chartermarked består af færdigpakket ferierejser, hvor alt på forhånd er helt tilrettelagt med transport, hoteller, rejseleder og mere dertil.

Disse rejsepakker er et serviceprodukt, da servicekonceptet omfatter kerneydelser og periferiydelser.

Kerneydelserne er rejser med ophold og transport fra punkt A til B, guider og underholdning, og de periferiydelser består af service i form af informationer, tilsendelse af fx rejseprogrammer.

Udbyderne på det danske chartermarked består af en del store landsdækkende rejsearrangører samt også en masse mindre rejsearrangører.

Den største landsdækkende rejsearrangør i år 2019 var Spies med 268.228 solgte ferierejser, hvilket gør at de er den førende markedsleder, hvor Spies er efterfulgt af Apollo

TUI, Bravo Tours og Sunweb, som alle solgte over 100.000 ferierejser i år 2019, dog kan det ses at de er langt fra Spies antal af salg.

Derudover befinder der en hel del mindre markedsudbydere såsom Detur, Primo Tours, Atlantis Rejser og Aarhus Charter, de solgte alle under 50.000 ferierejser i år 2019.

Dermed kan konkurrenceformen på det danske chartermarked beskrives som differentieret oligopol, da markedet er dommineret at de få store udbydere.

Dog mistede fire ud af de fem største rejsearrangører en del af deres kunder. Dette mener direktør Lars Thykier i Danmarks Rejsebureauforening DRF, at grundes en generel afmatning i folks købelyst

usikkerheden om vejret og økonomien, er blandt årsagerne til nedgangen på chartermarkedet, samt ændringer i folks rejsevaner, da danskerne er begyndt at rette kursen mere mod kulturelle oplevelser, shopping og lækker mad i en storby.

Kunderne, der køber disse charterrejser er typisk børnefamilier med alderen ca. 30-50 år, dermed befinder chartermarked sig på B2C markedet, da der er direkte handel mellem virksomhederne og forbrugere.

Kunderne på det danske chartermarked har forskellige præferencer til rejsepakker, destinationer, transport, pris osv.

Dermed befinder det danske chartermarked sig på det heterogene marked, da præferencer er en stor faktorer, som vil sige at kunderne fortrækker bestemte udbydere frem for andre, og dermed er der stærke præferencer.

Det danske chartermarked kan afgrænset til at omfatte Danmarks geografiske grænser, da det omfattende udbud er danske charterselvsskaber, som er tilgængeligt i hele Danmark, da markedet foregår gennem e-handel.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu